Rachid Finge: ‘Google en de journalistiek hebben een gezamenlijk belang’

Rachid Finge

Rachid Finge (33) is communicatiemanager bij Google Nederland. Als oud-journalist van NOS op 3 draagt hij de journalistiek nog steeds een warm hart toe. Welke rol speelt Google in 2020 in de journalistiek? Hoe draagt het bedrijf de verantwoordelijkheid die komt kijken bij zijn machtspositie?

‘2020 wordt het jaar van de zelfredzame online journalistiek. Ik zie steeds meer media in Noord-Europa succesvol de omslag maken van papier naar compleet online. De maatschappij lijkt er klaar voor, het is niet heel raar meer om voor online content te betalen. Er is nog meer innovatie nodig, maar er wordt al steeds succesvoller geëxperimenteerd. Daar wil Google zo constructief mogelijk aan bijdragen.

Dat laatste was jaren geleden denk ik wel een probleem: Google deed wel wat, maar wist niet waar journalisten behoefte aan hadden en andersom. Dat is erg veranderd, ook doordat er oud-journalisten zoals ik aangenomen zijn. Google’s missie is altijd om behulpzaam te zijn. We helpen mensen iets te vinden, van a naar b te komen of een taal te begrijpen die ze niet spreken. Zo willen we het ook de journalistiek makkelijker maken: we proberen producten te maken waarmee journalisten en uitgevers hun werk beter kunnen doen. Denk aan de transcribeer-app die audio meteen omzet in tekst, of het doorzoekbaar maken van audio. Daar komen in de toekomst nog nieuwe diensten bij.

Open karakter beschermen

We vinden nieuws belangrijk. Google neemt steeds meer verantwoordelijkheid voor wat we laten zien. Bij nieuwsgebeurtenissen plaatsen we nu bijvoorbeeld video’s van betrouwbare nieuwsbronnen op de voorpagina van YouTube. Wat het platform groot en bijzonder maakt is de toegankelijkheid. Dat je geen toestemming nodig hebt van een zenderdirecteur om een video te plaatsen, en dat je met een heel klein onderwerp duizenden mensen kunt bereiken. Toch hebben we onze richtlijnen op YouTube strenger gemaakt. We zijn geen redactie, maar willen wel het open karakter van YouTube beschermen tegen misbruik.

Als het niet goed gaat met de journalistiek, dan gaat het ook niet goed met Google

Bedreiging en misverstanden

Het is goed dat journalisten ons niet klakkeloos geloven, ik snap ook dat we weleens als bedreiging worden gezien. Maar er worden steeds meer aannames over Google gedaan die niet getoetst worden, dat is soms lastig. Nog steeds bestaat het misverstand dat we data verkopen, of dat alle advertentie-inkomsten bij ons blijven hangen. Beide onjuist. Het is belangrijk dat Google goed blijft uitleggen wat we wel en niet doen en hoe je je gegevens ook kunt beschermen. Dat kunnen we nog beter zichtbaar maken. Maar als de economieredactie van een grote krant schrijft dat wij data doorverkopen, dan vind ik dat zo’n redactie beter moet weten.

In 2020 zie ik graag nog meer samenwerking tussen Google en de journalistiek. Door te helpen met tools of door het financieren van projecten, zoals in het Google Digital News Initiative. Wat mensen vaak vergeten, is dat Google en de journalistiek een groot gezamenlijk belang hebben. We zijn een bedrijf dat hoofdzakelijk content doorzoekbaar maakt, maar dan moet er ook wel goede content zijn. Veel van die informatie komt van grote uitgevers en journalisten. Dus als het niet goed gaat met de journalistiek, dan gaat het ook niet goed met Google.’

Alle voorspellers

Hoe ziet de journalistiek van 2020 eruit? Voor de derde keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2020 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Illustratie: XF&M

Over Birte Schohaus

Birte Schohaus (dr.) is journalist en onderzoeker. Ze schrijft over het spanningsveld tussen media, politiek en maatschappelijke onderwerpen voor onder meer Follow the Money, De Groene Amsterdammer en NRC Handelsblad. Haar doctorstitel behaalde ze met een onderzoek naar de relatie tussen politici en talkshows. Voor het Stimuleringsfonds maakt zij een serie over onderzoeksjournalistiek.