Slaven Mandic: ‘Focus op het verkopen van abonnementen, mok niet op Google en Facebook’

Slaven Mandic

Slaven Mandic is directeur en mede-eigenaar van Wayne Parker Kent

‘Wat ik graag zou willen zien in 2018 is dat journalisten veel meer de marketeers van hun eigen werk worden. Journalistiek moet tegenwicht bieden aan nepnieuws, maar dat kan alleen als je voldoende mensen bereikt. De rol van een journalist is niet alleen maar die van maker, maar ook van verspreider. Vroeger had je gewoon de krant en daarmee gegarandeerde distributie. Als jouw stukje ergens op een site staat, heb je absoluut die zekerheid niet meer. Met z’n allen moeten journalisten er in 2018 over nadenken wie verantwoordelijk is voor distributie: de journalist zelf of een afdeling binnen een medium.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

‘Nieuwsmedia hebben te lang in de modus ‘wij maken een verhaal, dat is belangrijk en dan verspreidt het zich vanzelf’ gezeten. Helaas is dat niet meer het geval. We zien nu zelfs dat een onwaar verhaal soms beter kan worden verspreid dan een correct en feitelijk verhaal. Als journalist draag je de maatschappelijke verantwoordelijkheid om, als jij eenmaal denkt de waarheid te hebben gevonden, die ook te verspreiden. Ik denk dat de mindset binnen de journalistiek moet veranderen.

‘Voor verspreiding van je stukken heb je kennis van tools en technieken nodig. Je moet verstand hebben van sociale media, van data. En je moet je verhaal optimaliseren, niet alleen de vorm, maar ook de presentatie ervan. Bijvoorbeeld het AB-testen van koppen. Dat gebeurt nog veel te weinig. Het grappige is dat makers van nepnieuws al die technieken wel doorhebben. Waarom zouden geschoolde journalisten dat niet kunnen?

Bereidheid te betalen

‘Ik denk ook dat mensen steeds meer bereid zijn te betalen voor journalistiek. De journalistiek heeft te kampen met een verloren generatie: de millennials. Deze generatie is opgegroeid in de tijd dat digitaal opkwam en journalistiek overal ineens gratis was. Ze zijn opgevoed met dat idee. Interessant genoeg is de generatie ónder de millennials, generatie Z, juist van mening dat voor goede journalistiek moet worden betaald. Dat blijkt uit onderzoek dat wij deden onder 2.500 jongeren uit die doelgroep. Nieuws is niet gratis, dat zien we eindelijk weer in.’

Nieuws moet volledig autonoom kunnen bestaan

‘Het is bovendien makkelijker om een onafhankelijk nieuwsmedium te blijven als je wordt gefinancierd door lezers, in plaats van door adverteerders. Nieuws moet volledig autonoom kunnen bestaan. Helaas is de journalistieke sector niet altijd even goed in staat geweest om zorg te dragen voor het businessmodel, terwijl dat op lange termijn net zo belangrijk is als het journalistieke product zelf. Ik denk dat nieuwsorganisaties er in 2018 goed aan doen een aantal slimme e-commerce-mensen aan te nemen die abonnementen verkopen.

‘Met goede lezersinkomsten hoef je ook niet meer tegen Facebook en Google te vechten. Er ontstaat een probleem als je die twee wilt gebruiken om zoveel mogelijk verkeer te genereren, zodat je aan zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk advertenties op jouw site kunt laten zien. Maar Facebook en Google zijn veel groter, die gaan het advertentiespel echt wel winnen.

‘Als je niet meer afhankelijk bent van adverteerders, zijn Google en Facebook gewoon handige tools voor distributie. Of Facebook en Google zijn slechts twee van de vele marketingtools die verkeer genereren dat jij vervolgens moet omzetten in abonnementen. En straks komt er weer een andere tool en moet je die inzetten, enzovoort. In feite moet je alle tools gebruiken die je tot je beschikking hebt. Focus nou op het verkopen van die abonnementen in plaats van mokken over Google en Facebook.’

Illustratie: Merlijn van Bijsterveld 

De voorspellers
30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen. 

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist voor onder andere NRC en Investico en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*