Wilma Haan: ‘Media moeten nog meer innoveren met verdienmodellen’

Wilma Haan

Wilma Haan is Chef Digitaal bij Het Parool en vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ). Eerder was ze adjunct-hoofdredacteur bij NU.nl. Speelt de papieren krant komend jaar nog een rol, of gaan we massaal digitaal? En wat is haar wens voor de journalistiek in 2019?

‘Bij Het Parool zal volgend jaar de grens tussen website en krant verder vervagen. We zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuwe digitale krant. De Volkskrant is er recent al mee gestart en Het Parool krijgt een eigen versie. De digitale krant heeft eigenschappen van een papieren krant, bijvoorbeeld in de zin dat het een afgerond geheel is. Je kunt ‘m dus uit krijgen, anders dan een oneindige site. Maar hij heeft ook de goede eigenschappen van online: hij is interactief, soms met bewegend beeld, en kan worden geüpdatet. De krantenlezer krijgt online iets wat ook echt voor online gemaakt is, in plaats van een afdruk van print. Het zit tussen een digitale replica en een website in.

Minder versnippering

Ik zou in 2019 graag minder versnippering zien van berichtgeving online. Ook daar kan onze nieuwe digitale krant misschien een oplossing voor zijn. Inherent aan een nieuwssite is dat je veel losse berichtjes over een onderwerp vindt. Elke dag een update. Daardoor is het best lastig de laatste stand van zaken te vinden over bijvoorbeeld het pensioenakkoord. Als ik de nieuwsconsument was zou ik behoefte hebben aan een afgerond geheel. Je wilt even bijgepraat worden, niet al die stukken doorworstelen. Ik wil al tijden een soort Wikipedia voor nieuws beginnen, met altijd de laatste stand van zaken maar wel transparant over wat eerder is gepubliceerd. Minder versnippering en meer bijpraten, dat lijkt me een mooie verbetering voor volgend jaar.

We moeten ophouden te zeggen dat er geen journalisten met een andere achtergrond zijn

Dat het niet best gesteld is met diversiteit op redacties is bekend. Mijn vurige wens voor 2019 is dat we als journalisten samen onze schouders eronder zetten om de diversiteit te vergroten. Andere benaderingen en andere blikken op maatschappelijke issues zijn belangrijk op redacties. Niet alleen op basis van een andere culturele achtergrond, maar dat is wel wat er nu vaak ontbreekt. We moeten ophouden te zeggen dat er geen journalisten met een andere achtergrond zijn, of dat het niet aan het aannamebeleid ligt. Daar ligt het natuurlijk altijd aan. Ook ik zal echt mijn best blijven doen steeds andere geluiden binnen te halen.. Ook de NVJ heeft diversiteit als een speerpunt op de agenda gezet voor volgend jaar, om over te praten en bijeenkomsten te organiseren. Voor wat het waard is, maar het is een begin.

Specifiekere verdienmodellen

Ook hoop ik dat in 2019 lokale journalistiek weer een boost krijgt. Met subsidies die net zijn verdeeld, kan het komend jaar de goede kant op gaan, maar volgens mij moet ook nog steeds heel erg worden geïnnoveerd in verdienmodellen. We moeten niet denken dat voor het advertentiemodel of het abonneemodel één alternatief model te vinden is. Ik denk dat we specifieker voor niches of voor delen van producten verdienmodellen moeten bedenken.’

Illustratie door Rosanne van Leusden

Meer voorspellers

Hoe ziet de journalistiek van 2019 eruit? Voor de tweede keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2019 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.