Nieuws

Facebooktool geeft uitgevers inzicht in publiek

Nieuws | Innovatie

Gisteren presenteerde Facebook de nieuwe tool Audience Optimization. De tool moet uitgevers helpen om hun publiek beter te bereiken en beter te doorgronden.

Wie een post op Facebook plaatst, kan met behulp van de tool zien welk deel van het publiek er waarschijnlijk in geïnteresseerd is. Daardoor krijgt de uitgever meer zicht op hoe zijn beoogde publiek eruit ziet, en neemt de betrokkenheid van het publiek bij zowel de post als de Facebookpagina in het algemeen toe. Audience Optimization bestaat uit drie verschillende features.

De ‘Preferred audience’-feature maakt het mogelijk om tags toe te voegen aan berichten. Door middel van die tags kan Facebook de berichten die voor de gebruiker het meest relevant en interessant zijn tonen. ‘Audience restrictions’ zorgt ervoor dat posts die voor een gebruiker minder relevant zijn (gebaseerd op diens locatie, taal, leeftijd of geslacht) minder zichtbaar voor hem of haar worden. Tot slot is er ‘Audience insights’, dat uitgevers specifieker dan voorheen inzicht geeft in het gedrag van het ‘Preferred audience’: hoe reageert het beoogde publiek van een post op dat specifieke bericht?

Op dit moment is de tool nog alleen beschikbaar voor Engelstalige Facebookpagina’s.

22 januari 2016
192 woorden 1 min. lezen