Joyce Stroobant – Universiteit Gent

?

Naam: Joyce Stroobant
Kennisinstituut en afdeling: Universiteit Gent, Vakgroep Communicatiewetenschappen, Center for Journalism Studies
Functie: doctoraatsstudent
(Inhoudelijke) specialisatie: gezondheidsjournalistiek

1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015?

 Vertrekkende vanuit het prille stadium waarin mijn doctoraatsonderzoek zich bevindt, ben ik tot de vaststelling gekomen dat één van de meest democratische principes die gelden in de journalistiek nauwelijks worden geëxpliciteerd in gezondheidsjournalistiek, nl. bronvermelding. Uit een grootschalige inhoudsanalyse van nagenoeg duizend berichten over gezondheid verschenen in de Vlaamse nieuwsmedia blijkt dat slechts de helft van de artikels minstens één informatiekanaal (rapport, persbericht, enz.) vermeldt, en dat zelfs één op tien artikels noch informatiekanalen bevat, noch actoren (interviews met politici, vox pop, enz.), m.a.w. deze items zouden dus geheel ‘bronloos’ moeten zijn. Interessant is wel dat deze trend zich niet voortzet in digitale nieuwsoutlets waar door middel van hyperlinking heel sterke brontransparantie wordt gecreëerd. Maar liefst 96% van de online artikels in het sample bevatte minstens één hyperlink-verwijzing naar een bron. Bovendien maakt het interactieve karakter van hyperlinks bronmateriaal gemakkelijk toegankelijk voor het publiek. Je zit slechts één klik verwijderd van de bron.

2) Welke nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou het meest verrast in 2015?

 Het coöperatieve nieuwsmerk Médor, dat in leven wordt gehouden door crowdfunding, kende een woelige start omdat het eerste nummer vrijwel onmiddellijk uit de rekken moest worden gehaald op aanvraag van farmaceutisch bedrijf Mithra dat zich aangevallen voelde door de diepgravende onderzoeksjournalistiek die Médor bracht. Zowel qua business model, als inhoudelijk een zeer interessant nieuw (Waals) initiatief, straf dat ze weten te overleven!

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? Waar gaat jouw beroepsorganisatie zich primair mee bezighouden?

 Mijn doctoraatsonderzoek zal verder bouwen op de bevinding dat bronvermelding in digitaal nieuws veel transparanter en interactiever kan dan in print. Kunnen nieuwsmerken deze brontransparantie uitspelen als troef bij het verkopen van nieuwe digitale abonnementen? Of zullen andere strategieën aangewend worden om lezers te ronselen? Hoe zal de verhouding tussen gedrukte pers en digitaal nieuws evolueren in de Belgische context (waar de btw-0-tarieven voor gedrukte pers nog steeds gelden)?

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek wil je in 2016 met veel belangstelling gaan volgen?

 Er is een wildgroei ontstaan aan Engelstalige neologismen voor wat essentieel – althans in mijn ogen – reclame is die vermomd gaat als journalistieke inhoud: branded content, native advertising, brand publishing, custom content, sponsored content, brand journalism. Dat deze veelheid aan terminologie niet gepaard gaat met een veelvoud aan inzichten over hoe journalisten en nieuwsmerken hiermee kunnen omgaan, staat ook buiten kijf. 2016 wordt dan ook het jaar waarin dit heikele journalistieke thema op het snijvlak tussen business model en redactionele inhoud meer aandacht zal krijgen van het publiek, van journalisten, van aspirant-journalisten en studenten journalistiek, van eindredacteurs, van CEO’s, en van academici.

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden? 

http://daardaar.be/ is een fonkelnieuwe nieuwswebsite die aan Franstalige Belgen inkijk wil bieden op wat er leeft in Vlaanderen door dagelijks de beste artikelen uit de Vlaamse te pers te vertalen naar het Frans. Het initiatief wordt gesteund door Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en door het Waals Gewest in een poging om Vlamingen en Walen dichter bij elkaar te brengen.

 

Reageer

Geef een reactie

*