Renée van der Nat – HU

Naam: Renée van der Nat

Kennisinstituut en afdeling: Lectoraat Crossmediale kwaliteitsjournalistiek, Hogeschool Utrecht

Functie: junior onderzoeker

(Inhoudelijke) specialisatie: Crossmediaal verhalen vertellen, datavisualisaties, curatie in de journalistiek

 1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015?

Curatie wordt vaak gezien als een vorm van journalistiek die eigenlijk geen echte journalistiek is. Niets blijkt minder waar, curatie is altijd onderdeel geweest van journalistiek. De eerste kranten bestonden louter uit gecureerde artikelen uit andere uitgaven.

Het moet voor de lezer/gebruiker/kijker zondermeer duidelijk is wat de samenhang tussen de verschillende onderdelen van je verhaal is. De specifieke configuratie maakt niet zo heel veel, zolang het maar duidelijk wat de relatie is tussen verschillende elementen en waarom ze onderdeel zijn van het hele verhaal.

2) Welke nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou het meest verrast in 2015?

NOS (en NOS op 3)

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? Waar gaat jouw beroepsorganisatie zich primair mee bezighouden?

Ik denk dat het tijd om alle verschillende crossmediale verhaalvormen nader te bestuderen.

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek wil je in 2016 met veel belangstelling gaan volgen?

Alles op Snapchat en Instagram. Daarnaast denk/hoop ik dat media steeds meer uitsluitend op een platform te werk gaan. Dus niet meer alles proberen door te sluizen naar de eigen website, maar complete content bieden op de plek waar de lezer al is.

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden?

NOS

Reageer

Geef een reactie

*