1.8 miljoen dollar naar projecten voor vertrouwensband media-publiek

CUNY graduate school of journalism
CUNY graduate school of journalism

Het News Integrity Initiative (NII), een project geïnitieerd door de CUNY Graduate School of Journalism, heeft 1.8 miljoen dollar verdeeld onder tien initiatieven. Deze moeten bijdragen aan het herstel van de vertrouwensband tussen media en publiek.

Het NII werd eerder dit jaar opgericht. Het initiatief van de Amerikaanse universiteit haalde in totaal 14 miljoen dollar binnen om projecten te financieren die op een manier het vertrouwen van het publiek verbeteren en de diversiteit en inclusiviteit op de redactie vergroten. Op woensdag maakten ze hun eerste begunstigden bekend.

Molly de Aguiar, directeur van de NII, zegt tegen Niemanlab dat ‘de traditionele journalistiek pas ná publicatie het publiek betrekt’, maar dat ze daarmee veel missen van wat ‘hun lezers nou eigenlijk vinden en willen van het plaatselijke nieuwsplatform’. De giften richten zich daarom vooral op methodes en hulpmiddelen die het publiek al tijdens het nieuwsproces een belangrijke stem geven.

Zo krijgt het initiatief van The Center for Investigative Reporting, Reveal Lab, 250.000 dollar om meer publieke betrokkenheid te scheppen rond onderzoeksjournalistiek en nieuwe publieksgedreven onderzoeksprojecten te ontwikkelen.

Het beursgeld komt van onder andere Facebook, the Knight Foundation en The Democracy Fund.

Deel dit artikel:

Reageer