Amerikaans wetsvoorstel dwingt transparantie af van Facebook en Google

facebook advertenties

Drie Amerikaanse senatoren hebben afgelopen donderdag een wetsvoorstel ingediend, met als doel om de transparantie van online politieke advertenties te vergroten.

De zogeheten Honest Ads Act, die nog door het congres moet worden goedgekeurd, verplicht internetbedrijven als Facebook en Google om kopieën van politieke advertenties bij te houden en deze publiekelijk beschikbaar te stellen. Ook moeten de bedrijven informatie verstrekken over de doelgroep, kopers en tarieven van de advertenties.

Aanleiding voor de aangescherpte regels is de Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen van 2016. Het wetsvoorstel moet ongewenste inmenging beperken, door online politieke advertenties op dezelfde wijze te reguleren als in printmedia, op radio en op televisie. Als het voorstel wordt goedgekeurd, zijn de nieuwe regels per januari 2018 van kracht.

Over Dirck de Kleer

Dirck de Kleer schrijft het liefst over wetenschappelijk onderzoek. Hij rondt in juli een master Media en Journalistiek af aan de Erasmus Universiteit en vervolgt zijn studie aan Duke University, waar hij zich op politiek en religie zal richten.

Reageer

Geef een reactie

*