BBC plaatst chatbots in artikelen voor context

BBC plaatst chatbots in artikelen

De BBC experimenteert met chatbots in online artikelen die lezers voorzien van extra informatie zodat zij het onderwerp beter begrijpen en niet afhaken.

De BBC experimenteert met chatbots in online artikelen. De functie voorziet lezers van extra context bij het onderwerp van de tekst. De chatbot toont lezers verschillende vragen die zij zouden kunnen hebben en die relevant zijn voor hun begrip van een artikel. Na het kiezen van een vraag volgt het antwoord en eventuele opties voor vervolgvragen. De functie is bedoeld als service voor jonge lezers of lezers die anders zouden afhaken door gebrek aan kennis van een ingewikkeld onderwerp.

BBC gebruikte de chatbot eind januari in verhalen over Trumps State of the Union, de situatie in Noord-Korea en de griepepidemie. De chatbotfunctie is zo ontworpen dat deze gemakkelijk is te gebruiken door redacteuren zelf. Bovendien kunnen chatbots over een bepaald onderwerp opnieuw worden geplaatst in verschillende artikelen.

Op basis van tests heeft de BBC geconcludeerd dat de chatbots slechts door een kleine groep lezers worden gebruikt, maar dat de interactietijd erg lang is. Chatbot-ontwikkelaar Grant Heinrich van BBC zegt tegen NiemanLab dat chatbots uiteraard niet toepasbaar zijn in alle artikelen. ‘Maar bij heel ingewikkelde, lange verhalen waarvan je lezers snel de kern wilt uitleggen, zijn ze erg goed.’

Deel dit artikel:

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*