Business Insider verandert naam en strategie: niches zijn de toekomst

Business Insider

Business Insider lanceert volgend jaar diverse ‘verticals’, niche-kanalen die zich heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten.

Insider Inc. Zo heet het moederbedrijf van nieuwssite Business Insider vanaf januari. De naamsverandering is onderdeel van een nieuwe strategie om nieuwe doelgroepen te bereiken, schrijft The Wall Street Journal.

Insider Inc start in 2018 drie nieuwe mediamerken: Insider Coffee, Insider Wine and Insider Toys. Deze merken starten eerst op sociale media en krijgen later eventueel een eigen website.

Momenteel heeft Business Insider al enkele spinoffs: lifestylemedium Insider, Insider Cheese en Insider Picks. Het is bij uitgevers een populaire strategie om dit soort niche-kanalen te starten, omdat ze daarmee branded content heel gericht kunnen uitserveren naar specifieke doelgroepen.

De naam van het huidige Businessinsider.com verandert overigens niet. Het blijft gewoon zo heten en de site blijft zich richten op onderwerpen als economie, technologie en media.

Business Insider heeft ruim een jaar ook een Nederlandse zakensite: BusinessInsider.nl. Het is onbekend of er ook in Nederland plannen zijn om nieuwe spinoffs te starten. Business Insider is eigendom van het Duitse mediaconglomeraat Axel Springer SE, dat Business Insider in 2015 kocht voor 450 miljoen dollar.

Over Ernst-Jan Hamel

Ernst-Jan Hamel is freelance journalist en docent aan de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*