Constructieve journalistiek levert The Guardian 10 procent meer lezers op

constructieve journalistiek

Constructieve journalistieke verhalen trekken gemiddeld 10 procent meer lezers en worden door bijna één op de tien lezers gedeeld. Ook worden ze veel vaker helemaal uitgelezen. Dat zijn de conclusies van een pilot die The Guardian anderhalf jaar geleden begon.

Het succes smaakt naar meer. Daarom lanceerde The Guardian op 12 februari The Upside, een online rubriek voor constructieve journalistiek. Projectleider Mark Rice-Oxley schrijft over de lancering van de nieuwe rubriek: ‘Nieuws hoeft niet slecht te zijn. De wereld is complex. Weg van de gruwel en het conflict, het geschreeuw, het gesjoemel en de tragedies, is er een wereld van antwoorden en verbeteringen, van win-win en wederzijdse steun, van onbaatzuchtigheid en nieuwsgierigheid, van bewegingen en innovaties.’

Hij roept lezers op om aan de rubriek bij te dragen. Via een online formulier kunnen ze doorgeven wat hun verwachtingen zijn van de nieuwe rubriek, en wat voor verhalen ze graag zouden willen lezen. Volgens Rice-Oxley hebben er al meer dan duizend lezers op zijn oproep gereageerd.

Nieuwe journalistieke waarden

The Upside sluit aan op de nieuwe journalistieke waarden van The Guardian, waar hoofdredacteur Katherine Viner in november nog over speechte: ‘We zullen ideeën ontwikkelen die helpen de wereld te verbeteren, en niet alleen kritiek leveren; we zullen samenwerken met lezers en anderen om meer impact te hebben.’

De rubriek richt zich op vijf thema’s: het milieu, wetenschap en technologie, de gezondheidszorg, lokaal leiderschap en gender. Verhalen zullen met name gaan over ideeën en initiatieven die lezers kunnen inspireren.

Foto door rawpixel.com

Over Inge Beekmans

Inge Beekmans geeft les over online journalistiek en innovatie aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Naast haar baan als docent werkt ze als freelance journalist, tekstschrijver, vormgever en bouwt ze websites | Twitter: @ingebeekmans

Reageer

Geef een reactie

*