Effect aparte Facebook-feed voor nieuws: meer nepnieuws

gerelateerde artikelen

Uitgevers in landen waar Facebook experimenteert met een aparte plek voor nieuwsorganisaties, zien dat sensationeel nieuws het wint van serieus nieuws.

Er is al heel veel gezegd en geschreven over Facebooks plan om posts van vrienden en familie meer prioriteit te geven, ten koste van posts van merken en nieuwsorganisaties. Maar het blijft gissen hoe het “nieuwe” Facebook er uit gaat zien en wat de effecten daarvan kunnen zijn.

Mogelijk biedt een test van Facebook in zes landen (Slowakije, Sri Lanka, Cambodja, Bolivia, Guatemala en Servië) inzicht in de toekomst van nieuws op Facebook. Medio oktober besloot Facebook in die zes landen namelijk om de posts van merken en nieuwogranisaties te verhuizen naar een aparte feed, genaamd Explore.

Saaie feiten

De effecten van de test stemmen vooralsnog niet vrolijk. Uitgevers in die landen zien een terugloop van verkeer van tussen de 30 en 60 procent, schrijft The New York Times. Bovendien houden pagina’s die sensationeel (nep)nieuws brengen zich in nieuwe situatie relatief goed staande, . “People delen over het algemeen geen saai nieuws met saaie feiten”, verzucht de Slowaakse journalist Filip Struhárik tegen de Amerikaanse krant.

Het is onduidelijk hoe lang Facebook blijft testen in de zes landen.

Over Ernst-Jan Hamel

Ernst-Jan Hamel is freelance journalist en docent aan de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*