Facebook gaat clickbait verder aanpakken

clickbait

In haar gevecht tegen clickbait heeft Facebook nieuwe maatregelen aangekondigd. De misleidende koppen worden voortaan per individuele post beoordeeld.

Dat meldt Facebook op haar eigen nieuwspagina. Vorig jaar startte het sociale medium al met acties tegen clickbait. Facebook beoordeelde pagina’s in het algemeen op het gebruik van clickbait. Nu, met de nieuwe maatregelen, gaat het medium preciezer te werk en worden posts individueel beoordeeld. Daarbij wordt gefocust op twee hoofdvragen: Houdt de kop cruciale informatie achter? En/of wordt de informatie overdreven? De nieuwe tests worden in meerdere talen uitgevoerd.

Bereik

Posts met misleidende koppen zullen op een lagere plek in de tijdlijnen belanden en daardoor dus minder goed scoren. Wanneer een pagina stopt met het gebruiken van clickbait, zal het bereik weer toenemen.

Zie ook: Zo maak je de beste koppen

Deel dit artikel:

Over Marloes Kamer

Marloes Kamer is freelance journalist en studeert aan de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer