Google wil nieuwsuitgevers helpen bij werven van abonnees

Google wil persoonlijke gebruikersdata en algoritmes combineren om nieuwsuitgevers te helpen met het vinden van potentiële nieuwe abonnees en om de huidige abonnees te behouden. In ruil daarvoor wil het bedrijf een deel van de opbrengsten.

Dat schrijft de Financial Times. Google “overweegt om een gedeelte van de opbrengsten op te strijken”, stelt Richard Gingras, hoofd nieuws van het bedrijf. Van elke nieuwe abonnee die via Google terechtkomt bij de nieuwsuitgever, gaat een percentage van de opbrengsten naar Google. Hoe hoog dit percentage zal gaan worden, is nog niet duidelijk; eerdere berichtgeving sprak van 30 procent, maar volgens Gingras zal het aandeel van nieuwsuitgevers “een stuk royaler” zijn.

Google is niet de enige die nieuwsuitgevers tegemoet probeert te komen, vorige week experimenteerde Facebook al met abonnementsdiensten voor Instant Articles.

Lees ook: Facebook komt uitgevers tegemoet met nieuwe opties Instant Articles

Foto door Neon Tommy

Over Dirck de Kleer

Dirck de Kleer schrijft het liefst over wetenschappelijk onderzoek. Hij rondt in juli een master Media en Journalistiek af aan de Erasmus Universiteit en vervolgt zijn studie aan Duke University, waar hij zich op politiek en religie zal richten.

Reageer

Geef een reactie

*