Le Monde en Le Figaro spannen samen tegen Google en Facebook

Le Monde

De twee concurrerende Franse kranten beginnen een unieke samenwerking op de advertentiemarkt. Hun gezamenlijke bereik is aantrekkelijk voor adverteerders.

Franse kranten Le Monde en Le Figaro starten een samenwerking voor het verkopen van digitale advertentiecampagnes. De twee concurrerende kranten willen op deze manier tegenwicht bieden aan Google en Facebook, meldt Digiday.

Het unieke samenwerkingsproject is genaamd ‘Skyline’. Vanaf september is het voor adverteerders mogelijk een campagne te starten die op alle 20 websites die onder het beheer van Le Monde en Le Figaro vallen. De twee mediabedrijven hebben op dit moment gezamenlijk een bereik van 35 miljoen unieke gebruikers per maand. Dat brengt hen in de buurt van het bereik van Google (44 miljoen bezoekers) en Facebook (40 miljoen bezoekers).

Eerdere samenwerkingsinitiatieven werden verboden door de Franse mededingingsautoriteit, maar de opkomst van tech-giganten zoals Google, Facebook, Amazon en Apple heeft de markt veranderd, verklaarden de krantenbedrijven in een persaankondiging.

Op hetzelfde moment starten ook vijftien uitgevers waaronder Lagardere, Prisma Media, Condé Nast, Le Parisien en omroep M6 met een vergelijkbare samenwerking.

Foto door Marco Kalmann

Deel dit artikel:

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer