‘Blijven aanpassen aan publiek, maar vasthouden aan basiswaarden’

Nieuws | Vernieuwing

Een nieuw rapport van de EBU, de European Broadcasting Union, onderzoekt de centrale vraag van de publieke media: bestaat er voor ons nog een toekomst? Ja, is de conclusie, maar dan moeten nieuwsorganisaties zich continu blijven aanpassen aan de wensen van het publiek.

In het huidige medialandschap is de dialoog met de nieuwsgebruiker belangrijker dan ooit te voren. De nieuwe generaties nieuwsgebruikers belanden niet meer vanzelfsprekend bij een mediaplatform. Nieuwsorganisaties moeten overtuigen, moeten zieltjes winnen. En dat niet alleen: ze moeten de dialoog aangaan, naar hun publiek luisteren en beantwoorden aan hun eisen.

Maar als publieke nieuwsorganisaties alleen leveren wat het publiek wil lezen, hoe kunnen ze zich dan nog onderscheiden van commerciële media?

Ten eerste, zeggen de onderzoekers, moet digitale content wel in lijn blijven met het karakter van de nieuwsorganisatie. Brecht Decaestecker van de Belgische omroep VRT zegt in een interview met de EBU dat ‘digitaal redigeren een combinatie is van metriek en een onderbuikgevoel’. Daarmee wil hij zeggen: je moet weten waar je als medium voor staat, niet alleen afgaan op cijfers. “Vaak moet het meestgelezen artikel niet het nummer één nieuwsitem zijn.”

Ten tweede: snelheid heeft niet langer het belang dat het had. Nauwkeurigheid staat nu voorop. Ondanks dat ons journalistieke instinct zegt dat we nieuws nét iets eerder moeten hebben dan de concurrent, is een scoop al lang niet meer een graadmeter voor succes. Lezers op websites en sociale media lijken zich nauwelijks bewust van wanneer een stuk geplaatst is. Bovendien: het haastig publiceren van een artikel dat later niet blijkt te kloppen kan ernstige gevolgen hebben, in een tijd dat nieuws zich rap verspreidt.

Het derde en het laatste advies van de EBU: innoveren, innoveren, innoveren. “De zin ‘probeer en faal’ is meermaals door redacteuren gebruikt tijdens het onderzoek. De noodzaak snel te vernieuwen is steeds urgenter, maar de noodzaak te overdenken en verder te gaan als iets niets werkt, is minstens zo belangrijk.”

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.