BBC helpt adverteerders met software die gezichtsuitdrukkingen herkent

BBC storyworks

Een commerciële tak van de BBC, StoryWorks, heeft een programma ontwikkeld dat gezichtsuitdrukkingen en oogbewegingen vastlegt. De informatie moet adverteerders vertellen wat wel werkt in reclames – en wat niet.

BBC StoryWorks heeft zich twee jaar lang gericht op de ontwikkeling van het gezichtsherkenningprogramma, schrijft Digiday.

Met hulp van de software willen ze adverteerders laten zien dat hun ‘branded content’ het gewenste effect heeft.

De eerste klant die van de software gebruikt maakt is de Chinese telefoonproducent Huawei. Hun nieuwe reclamecampagne wordt bekeken door een mondiaal BBC panel met 12 duizend leden. Via de webcam legt het gezichtsuitdrukking-programma per seconde vast of de kijker verdrietig is, verward, blij, angstig, verrast of afwijzend. Ook geeft de software een indicatie welk gedeelte van de reclame welke emotie oproept.

Een BBC-woordvoerder zegt tegen Digiday: “We zien een sterke correlatie tussen serieuze emoties, zoals angst, en positieve resultaten in merkbewustzijn.” Hij vervolgt: “Het opwekken van deze emoties is legitiem. Het toont het empathisch vermogen en begrip van het merk.”

Deel dit artikel:

Reageer