'The Guardian gaat voorlopig niet digitaal'

Nieuws | Kort nieuws

Dat meldt de Financial Times op basis van een bron binnen het moederbedrijf, Guardian Media Group (GMG).
De krant The Independent ging afgelopen jaar verder als volledig digitaal medium. The Guardian is vergelijkbaar met The Independent. Beide kranten zijn progressief en hebben (hadden) een relatief kleine printcirculatie maar een groot online bereik.
Voor The Guardian is digitaal gaan (nog) geen optie omdat de papieren oplage, hoewel scherp dalend, nog steeds veel geld oplevert. Wel worden andere kostenbesparende maatregelen overwogen binnen GMG, zoals een overstap van het huidige Berlinerformaat naar tabloidformaat.
De krant maakte in haar meest recente boekjaar ruim 80 miljoen euro verlies. Aron Pilhofer (voormalig digitaal strateeg van The Guardian) vertelde onlangs in een interview met SVDJ.nl hoe dat kon gebeuren.
“Tussen 2014 en 2016 vond een dramatische verandering plaats: de inkomsten uit digitale advertenties kelderden. Jarenlang zagen we de inkomsten stijgen en opeens kwam dat door Facebook, Google en de opkomst van programmatisch adverteren tot stilstand”, zei hij.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.