Nieuws

Krant in San Francisco trekt nieuwe lezers met documentaire over mannen met hiv

Nieuws

Nadat de San Francisco Chronicle een indringende longread had gepubliceerd over acht mannen met hiv, besloot de krant het daar niet bij te laten. De documentaire die werd gemaakt naar aanleiding van het artikel trok nieuwe lezers aan en wekte interesse voor het verhaal.

“Het voelt alsof mijn leven een complete mislukking is”, zegt Kevin. Hij is een van de acht mannen die de krant San Francisco Chronicle een jaar lang volgde. “Ik heb niks bereikt. Ik heb niks te bieden”. De acht maakten de aids-epidemie mee die de homogemeenschap aan de Amerikaanse Westkust uiteenscheurde. Maar deze mannen, die in de jaren tachtig allemaal geïnfecteerd raakten met het hiv-virus, bezweken niet aan de ziekte.

Het leverde de indringende longreadproductie Last Men Standing op, waarin in 12.000 woorden het verdriet en verlies van deze achtergebleven groep mannen naar voren komt. Doorgaans zou een krant het hierbij laten. Maar de San Francisco Chronicle besloot in samenwerking met hun videoredacteuren een gelijknamige documentaire te maken. Niet gratis te zien op de website, zoals andere kortere nieuwsvideo’s, maar tegen betaling op filmfestivals.

Plotseling een documentaire in handen

“Het begon met het idee om iets met video te doen rond de verslaggeving van de krantenjournalist die met dit verhaal bezig was”, vertelt videoredacteur Erin Brethauer. “Op een gegeven moment begonnen we alle video’s een beetje aan elkaar te plakken en opeens hadden we een documentaire in onze handen”. Samen met collega Tim Hussin filmde en monteerde zij de 65 minuten durende documentaire. Hussin: “Pas toen we bezig waren met korte video’s schieten, realiseerden we hoe groot dit verhaal eigenlijk was”.

Dat een krant een full length documentaire maakt, is tamelijk uniek in de Verenigde Staten. De hoeveelheid tijd en geld die erin gestoken wordt geeft geen zekerheid dat de film een succes wordt. Brethauer en Hussin maakten Last Men Standing in een klein jaar, naast hun dagelijkse werk voor de San Francisco Chronicle. Ze konden gelukkig freelancers inhuren voor ondersteunend werk, “tegen een vriendenprijsje”, lacht Brethauer. De kosten van de documentaire kwamen neer op ongeveer hun jaarsalarissen samen. Dat een Amerikaanse krant een eigen docu op festivals aan de man brengt is nog bijzonderder. Al was de Detroit Free Press de krant uit San Francisco in 2014 al voor met Packard: The Last Shift.

“Last Men Standing was een unieke manier om contact te maken met de gemeenschap hier in San Francisco”, vertelt Brethauer. De documentaire ging 8 april in première in het Castro Theatre, in de beroemdste homobuurt in de Verenigde Staten. “Het printverhaal verscheen een maand voor de première in een speciale bijlage. De première trok krantenlezers aan en wekte interesse op bij anderen om het krantenverhaal te lezen”. Het was een logische beslissing voor de krant om juist een documentaire te maken over deze acht mannen die hun vrienden en partners overleefd hadden en nu worstelden met geldproblemen, isolement en depressie. Hussin: “De Chronicle heeft een rijke geschiedenis in het verslaan van de aidsproblematiek. Het klopte daarom helemaal dat wij deze documentaire maakten. Als The New York Times deze film had gemaakt was het een heel ander verhaal geworden”.

Experimenten om lezers te trekken

Last Men Standing past in het rijtje experimenten van kranten om in een turbulent medialandschap de eigen identiteit te vinden en te gebruiken om lezers te trekken. Net zoals The Des Moines Register, die een podcast maakte over hun unieke verslaggeving van het verkiezingscircus in de staat Iowa, richt de San Francisco Chronicle zich op de bestaande expertise. Maar aan een podcast maken dachten de filmmakers niet, ondanks de alsmaar stijgende populariteit van het genre. Hussin: “Een podcast luister je alleen. We wilden iets maken dat een gevoel van samenzijn creëerde. Dat lukt in een bioscoop.”

Hoewel Last Men Standing momenteel draait op een beperkt aantal filmfestivals, hopen Brethauer en Hussin dat de documentaire een meer eigentijds en lucratief distributiekanaal kan krijgen: video-on-demand-diensten als Amazon of Netflix. Deze kanalen snakken naar content, constateert de Columbia Journalism Review, dus het is een potentiële markt voor dit soort producties. Misschien kan Last Men Standing wel een nieuw tijdperk inluiden van krantenexperimenten die ook echt geld opbrengen.

Foto: de International Labour Organization maakte in 2010 een menselijke ‘red ribbon’, het symbool voor de strijd tegen hiv/aids.

01 juli 2016
815 woorden 3 min. lezen
Tags: Last Men Standing, San Francisco Chronicle