We kijken weer minder televisie dan vorig jaar (en steeds meer uitgesteld)
Nieuws |In 2018 keek de Nederlander voor het vierde jaar op rij opnieuw minder naar de televisie. Er werd vooral veel minder ‘direct’ gekeken: het aantal minuten daalde met 4 procent, van 163 naar 156 minuten per dag.
Uitgesteld kijken
Het ‘uitgesteld’ kijken naar ‘reguliere’ televisie is opnieuw gestegen, van 15 naar 17 minuten per dag. Ondanks die stijging daalt de totale kijktijd. In 2008 werd voor het eerst gemeten hoeveel er uitgesteld werd gekeken, toen ging het om 2 minuten per dag.
Sinds 2015 meet SKO ook de ‘overige schermtijd’. Dat is volgens de definitie van SKO ‘de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Ziggo Movies & Series).’ Het gaat om 15 minuten per dag. Overige schermtijd en uitgesteld kijken zijn samen goed voor 17 procent van de totale tijd die voor het grote scherm wordt doorgebracht.
Die totale kijktijd was 188 minuten in 2018, in 2014 ging het nog om 200 minuten.
UPDATE 9 januari 2019: Waarom die plotse daling in 2007?
Ten eerste was 2006 een extreem goed sportjaar: WK, OS en schaatsen. 2007 had alleen schaatsen en EK-kwalificaties. Het best bekeken programma van 2007 (WK Schaatsen) trekt 3,4 miljoen kijkers. In de lijst van 2006 zou een programma met zoveel kijkers pas op de 23e plaats komen. Het best bekeken programma van dat jaar was Portugal-Nederland 8,3 miljoen kijkers.
Ook belangrijk was de introductie van Talpa in 2005 en het verdwijnen van die zender (inmiddels Tien geheten) in 2007. Het voetbal op Talpa/Tien werd minder goed bekeken dan bij Studio Sport. In 2016 werd dat gemaskeerd door de overige sport. Talpa is dan goed voor bijna 9 minuten tv-tijd per dag. Maar in 2007 gaat Talpa naar minder dan 6 minuten.
Nederland 1 krijgt er kijkers bij dankzij het nieuwe programmeringsmodel van de NPO, maar dat maakt het verlies van Nederland 2 niet goed, dat gaat van 27 naar 13 minuten.
Het netto resultaat is dat kijkers gemiddeld 11 minuten per dag minder kijken. Het kijkpatroon herstelt zich niet. Het niveau van 2006 zal nooit meer gehaald worden.
Marktaandelen
De marktaandelen van de grote drie samen, NPO, RTL en Talpa (vroeger SBS), zijn gedaald tot 78 procent. Tien jaar geleden was het nog 87 procent.
RTL (4, 5, 7, 8, Z, Lounge en Crime) was de grote verliezer. Voor het derde achtereenvolgende jaar daalt het marktaandeel. In 2018 was het minder dan 25 procent, in 2015 nog meer dan 29 procent. Talpa (SBS6, Net5, Veronica en SBS9) daalde van 18,5 naar 18.1 procent. Het marktaandeel van de drie NPO-zenders blijft met een daling van 34,9 naar 34,8 procent nagenoeg hetzelfde.
De categorie ‘overig’ bestaat uit tientallen verschillende zenders. Geen enkele zender haalt een marktaandeel van 1 procent of meer. Net onder die magische grens zitten zenders als Comedy Central, BBC First, TLC en FOX Sports 1 (voorheen FOX Sports Eredivisie). Het gezamenlijke marktaandeel van de regionale zenders is 0,8 procent.
De Luizenmoeder
Het best bekeken programma van 2018 was de aflevering van De Luizenmoeder op 4 februari met 4,75 miljoen kijkers. De finale van Boer Zoekt Vrouw trok in december 4,1 miljoen kijkers. Het eerste sportprogramma – normaal gesproken goed voor de toppositie – was de voetbalfinale tussen Frankrijk en België met 3,9 miljoen kijkers. Daarna kwamen Wie is de Mol, Heel Holland Bakt en The Passion.
Het best bekeken nieuwsprogramma van 2018 was het NOS Journaal van 11 februari met 2,8 miljoen kijkers (15e plek).
De Luizenmoeder trok ook nog eens 2,4 miljoen uitgestelde kijkers. Wie is de Mol ging voor 1,5 miljoen en Boer Zoekt Vrouw voor 1,2 miljoen. Het enige andere programma met meer dan een miljoen uitgestelde kijkers was Heel Holland Bakt.