8 manieren voor lokale media om geld te verdienen – van bedrijvengids tot kleurboek

Lokale media staan al jaren onder druk en de coronacrisis heeft hun financiële situatie er niet beter op gemaakt. Advertentieopbrengsten liepen verder terug. Lokale omroepen, nieuwssites en kranten moeten dan ook op zoek naar andere verdienmodellen dan de traditionele advertentie. Dit zijn acht voorbeelden uit de praktijk.

1. Het donatiemodel

In de Nederlandse media zie je dit nog niet heel veel: lokale media die hun publiek vragen om een donatie te doen. Het is het internationale succesverhaal van The Guardian, die vorig jaar dankzij donaties voor het eerst in zijn geschiedenis winst maakte. Dit model lijkt echter moeilijk te vertalen naar andere mediatitels. Toch zijn er partijen die het proberen. DUIC uit Utrecht heeft bijvoorbeeld een vriendenclub, waarvan je voor 46 euro per jaar lid kunt worden en in ruil voor je steun enkele voordelen krijgt. Aan het begin van de coronacrisis heeft DUIC daarnaast aan lezers gevraagd om een eenmalige donatie te doen en dit zo makkelijk mogelijk gemaakt door een QR-code die gekoppeld was aan iDeal te publiceren.

2. Een bedrijvengids

Plaatselijke ondernemers zijn van oudsher natuurlijk de belangrijkste adverteerders in lokale media. Indebuurt van DPG Media biedt bedrijven niet alleen een traditionele advertentie of advertorial aan, maar een heel pakket aan mogelijkheden voor bedrijven om aandacht te krijgen. Zo kunnen bedrijven voor 149 euro een premium bedrijfspagina krijgen en kunnen ze aanbiedingen, vacatures en evenementen publiceren op de hyperlokale nieuwssites.

3. Het freemiummodel

DPG Media, Mediahuis en de NDC Mediagroep gebruiken dit model voor hun lokale kranten en je ziet het ook bij steeds meer websites van huis-aan-huiskranten terug: een abonnementsmodel, waarbij een deel van de artikelen alleen toegankelijk is voor betalende abonnees. Bij lokale media lijkt dit beter te werken dan een harde of ‘metered’ paywall. De simpele, gratis nieuwsberichten zorgen voor publiek – dat ook nog steeds advertentie-inkomsten oplevert – en langere artikelen krijgen het label ‘premium’ zodat lezers direct betalen voor toegang tot deze content.

4. Reclamefolders vervangen

De traditionele reclamefolder mag in sommige gemeenten niet meer standaard door de brievenbus worden geduwd. In plaats van een brievenbussticker waarmee je ongeadresseerde handelsreclame weigert, moet je als burger juist een sticker plaatsen waarmee je toestemming geeft voor reclame. Het huis-aan-huismagazine CITY zag mogelijkheden, omdat huis-aan-huisbladen  nog wel bezorgd mogen worden in ongestickerde brievenbussen. Het magazine bestaat voor minstens 25 procent uit redactionele content en is daarmee een vehikel voor de reclamedie, in plaats van in een folder, geplaatst worden in het magazine. Door corona heeft CITY even stilgelegen, maar inmiddels wordt het magazine weer wekelijks bezorgd in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Tilburg en Haarlem.

5. Contentsyndicatie

Landelijke media hebben de laatste jaren meer interesse gekregen in regionaal en lokaal nieuws. Op NOS.nl vind je tegenwoordig nieuws van de regionale omroepen, het AD integreerde landelijk en regionaal nieuws online tot één product en ook NU.nl biedt sinds 2014 lokaal nieuws aan. Hiervoor ging de nieuwssite samenwerkingen aan met lokale mediapartijen, zowel commercieel als publiek. Artikelen die zij publiceren op hun eigen site, worden doorgeplaatst op NU.nl. De landelijke nieuwssite betaalt hier niet voor, maar de lokale media krijgen wel kans om advertenties te verkopen rond hun artikelen op NU.nl.

6. Een dagelijkse nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is natuurlijk niet direct een verdienmodel, maar wel een medium dat vrij goed te financieren is met advertenties. De Amerikaanse startup 6AM City groeit snel door in diverse steden een dagelijkse nieuwsbrief te versturen. De redactie verzamelt het lokale nieuws uit allerlei bronnen en zorgt dat abonnees elke ochtend wakker worden met wat er die dag gebeurt. Van makelaars tot horeca: lokale bedrijven weten de nieuwsbrieven goed te vinden om middels diverse advertentievormen een publiek te bereiken. Daarnaast kunnen lezers tegen een kleine betaling felicitaties voor bijvoorbeeld verjaardagen of huwelijken plaatsen.

7. Een productiehuis

Steeds meer media zien kansen om geld te verdienen met waar ze goed in zijn, buiten hun eigen titel om. De Rotterdamse website Vers Beton is een voorbeeld van een medium met een eigen productiehuis. Ze maken redactionele en culturele producties in opdracht, waaronder debatavonden, boeken, podcasts en foto-exposities. Daarnaast kun je Vers Beton ook inhuren voor commerciële opdrachten, maar die mogen vervolgens niet meeliften op de naam Vers Beton.

8. Een kleurboek

Dit klinkt als een grap, maar tijdens de coronacrisis zijn er in de VS meerdere lokale media geweest die een kleurboek hebben gemaakt, ontworpen door lokale tekenaars en ontwerpers. The Chicago Reader schrijft elke twee weken over het uitgaansleven in de stad, maar dat viel helemaal stil. Om te overleven besloot de krant een kleurboek te maken dat werd verkocht voor 30 tot 45 dollar. In Kansas City deed The Pitch ongeveer hetzelfde. Je wordt er als medium misschien niet rijk van,  maar het inspireert wel om iets creatiever te gaan nadenken over hoe je geld kunt verdienen.

Fotografie: Pawel Czerwiński

Lees ook:

Lokale journalistiek met vrijwilligers en professionals: ‘Iedereen is gelijk’

Hoe helpt subsidie lokale omroepen om hun waakhondfunctie te vervullen?

Over Elger van der Wel

Elger van der Wel is gespecialiseerd in de digitale ontwikkelingen in de journalistiek en media. Hij werkte onder meer acht jaar bij de NOS, eerst als redacteur; later was hij Product Owner van NOS.nl en zette hij het NOS Lab op. Tegenwoordig adviseert als freelancer (nieuws)organisaties en produceert hij podcasts.