ACED brengt journalisten en kunstenaars samen om voorpagina van de toekomst te ontwerpen

ACED

ACED, platform voor design en journalistiek, organiseert op 2 oktober een evenement waarin journalisten en creatieven samen aan de slag gaan met een experimentele ‘voorpagina van de toekomst’.

Doel van het evenement op 2 oktober is om ‘te pionieren’ op het gebied van storytelling, vertelt ontwerper en ACED-oprichter Noortje van Eekelen.

‘We gaan aan de slag met het creëren van de voorpagina van de toekomst. Ontwerpers, journalisten, kunstenaars, illustratoren, beeldmakers, tech-innovators, ontwikkelaars en onderzoekers zijn uitgenodigd om samen een geheel nieuwe en speculatieve versie van de voorpagina te maken. Doel is om samen de grenzen van storytelling op te zoeken en te verleggen. En dat doen deelnemers onder begeleiding van diverse experts, van mediaprofessor Mark Deuze tot Erik Kessels van reclamebureau KesselsKramer.’

Kunst versus journalistiek

ACED – eerder The Common Affairs geheten – werd in 2016 opgericht door Van Eekelen. Het doel: betere samenwerking tussen ontwerpers, kunstenaars en journalisten. Met subsidie van het Stimuleringsfonds ging ACED aan de slag om de kloof tussen het artistieke en journalistieke veld te dichten.

Een van de projecten van ACED is om kunstenaars en ontwerpers vernieuwende mediavormen te laten maken voor nieuwsmedia. Zo werden er op AD.nl experimentele uitlegvideo’s gemaakt rondom het thema Gay Pride. Voor De Groene Amsterdammer maakte ACED een wekelijkse visuele column als alternatief voor de gebruikelijke tekstvorm van columns.

Boyband

Het afgelopen jaar organiseerde ACED samen met VersPers een wedstrijd waarin ontwerpers en journalisten een vergoeding konden krijgen voor een creatief voorstel. De winnaars zijn inmiddels geselecteerd. Zo gaat de Amsterdamse kunstenares Julia Veldman een boyband oprichten (De Breunionboys) die in een clip de Britten gaat vragen om terug te komen.

Noortje van Eekelen wil met dit soort projecten laten zien wat de bijdrage van kunstenaars en designers kan zijn voor nieuwsmedia en vice versa. ‘In de journalistiek hebben designers doorgaans slechts een uitvoerende rol. Ze worden vaak pas laat in het proces betrokken. Terwijl er veel meer mogelijk is als je creatieven vanaf het begin betrekt.’

De workshop vindt op dinsdagavond 2 oktober plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Meer informatie staat op de site van ACED.

Foto: Giada Fiorindi

Over Ernst-Jan Hamel

Ernst-Jan Hamel is freelance journalist en docent aan de School voor Journalistiek in Utrecht.