BBC focust meer op verkiezingen via gespecialiseerde bot
Nieuws |Deze ‘BBC Election Bot’ houdt gebruikers via Facebook Messenger op de hoogte van de verkiezingscampagnes.
Dat is opvallend, aangezien de bot zich hiervoor alleen op de Brexit focuste. “Er is geen reden waarom we de focus niet naar de verkiezingen kunnen draaien”, aldus BBC’s social media redacteur Mark Frankel tegen NiemanLab. In de laatste campagneweken zal de bot daarom een combinatie van nieuws over de verkiezingen en Brexit delen. Na de verkiezingen, wanneer de rust is wedergekeerd, zal de bot zich weer op de Brexit richten.
Facebook Messenger
Via Facebook Messenger kunnen gebruikers aangeven of ze informatie in live of wekelijks willen ontvangen. Ook kunnen gebruikers een voorkeur voor nieuwsupdates of achtergronden doorgeven, waarna BBC-artikelen worden aangeraden.
De inzet van een bot door een nieuwsorganisatie is niet nieuw. In Nederland zijn bijvoorbeeld de NOS en het NRC er al mee bezig.
Lees ook: Robots voor de kwantiteit, journalisten voor de kwaliteit