Bereik (2): AD en Telegraaf bereikten evenveel lezers in 2015

Nieuws | De Stand van de Nieuwsmedia

Er is een update van dit stuk beschikbaar met bereikcijfers over 2016. Lees verder.

Door Piet Bakker

Gedrukte kranten bereikten in 2015 bijna zeven miljoen Nederlanders. Twee betaalde titels bereiken bijna anderhalf miljoen lezers per dag: het AD en De Telegraaf. Ook de gratis krant Metro heeft meer dan een miljoen lezers. Andere landelijke titels hebben een aanzienlijk lager bereik. Nummer drie bij de betaalde kranten, de Volkskrant, heeft ruim 700.000 dagelijkse lezers. Geen enkele andere krant komt boven de 500.000.

De grootste regionale titel, de combinatie Dagblad de Limburger / Limburgs Dagblad, wordt elke dag door 360.000 mensen gezien. Voor regionale kranten is nationaal bereik uiteraard geen doel, met 960.000 inwoners in Limburg (boven de 15) betekent een bereik van 360.000 dat ruim een derde van de Limburgers die krant leest.

Bereik binnen de doelgroep

Ook bij landelijke kranten gaat het om bereik binnen de doelgroep. Bij AD en De Telegraaf bestaat die doelgroep in feite uit alle Nederlanders, bij andere kranten is er voor een specifiekere doelgroep gekozen qua opleiding, leeftijd, werkzaamheden of geloof. Het bereik in de doelgroep, samen met de oplage, is belangrijk voor het bepalen van de advertentietarieven.

Zo’n tien jaar geleden bereikte De Telegraaf elke dag 2,2 miljoen lezers met de papieren krant. Dat aantal is in 2015 gedaald tot 1,4 miljoen. En dat is net zoveel als de belangrijkste concurrent, het AD. Opvallend is de sterke daling van De Telegraaf in het laatste jaar (20%), sinds 2004 verloor de krant 36% van haar lezers, maar de grote daling zette pas in 2010 in. AD verloor 16% sinds 2004 en 5% in 2015 ten opzichte van 2014.

FD, Trouw en de Volkskrant vertonen een stabiel beeld als 2004 met 2015 wordt vergeleken (een verlies van 5% of minder). NRC raakt vooral in het laatste jaar veel lezers kwijt (-22%, sinds 2004 -25%), nrc•next (vergeleken met 2006) verliest meer dan de helft (-56%) van haar lezers. Ook de twee kleine christelijke kranten Nederlands Dagblad (-53%) en Reformatorisch Dagblad (-43%) raken veel lezers kwijt.

lezers landelijk 2005 - 2015
Lezers landelijk kranten (x 1000, 13+), 2005 – 2015

In 2015 bereiken AD en De Telegraaf allebei bijna 10% van de Nederlanders van 13 en ouder, Metro wordt door meer dan 7% van de Nederlanders dagelijks gezien, de Volkskrant bereikt iets meer dan 5%, NRC en Trouw zitten tussen de 2 en 3%, nrc.next, Reformatorisch Dagblad en FD bereiken 1%.

bereik landelijk 2015
Bereik landelijk (in %) 2015

Metro bereikt in 2015 ruim een miljoen Nederlanders, in 2007 was dat nog bijna tweemaal zo veel. Dat jaar was het topjaar voor de gratis titels, Spits werd door 1,8 miljoen lezer gezien, De Pers door 800.000 (zelfs een miljoen in 2008) en DAG bereikte ruim 600.000 lezers. Daar zaten overigens dubbellezers bij: mensen die twee, drie of vier kranten in de trein oppikten.

lezers gratis 2005 - 2015
Lezers gratis kranten (x 1000, 13+) 2004 – 2015

Bij de regionale kranten volgt het bereik de dalende oplage. Gemiddeld verliezen de regionale kranten zo’n 30% van hun ‘papieren’ lezers vanaf 2004.

lezers regio 2005 - 2015
Lezers regionale kranten (x 1000, 13+), 2005 – 2015

Zeven kranten hebben een bereik van meer dan 250.000. Het bereik binnen hun eigen verzorgingsgebied is uiteraard belangrijker maar de laatste twee jaar worden daar geen cijfers meer gerapporteerd. Bij enkele kranten valt het verspreidingsgebied vrijwel samen met provincie zodat we daar ook basis van CBS-gegevens wel uitspraken kunnen doen. Zo is vast te stellen dat het bereik van de Leeuwarder Courant in Friesland 34% is bij de bevolking van 15 jaar en ouder, het bereik van de Limburgse kranten is 38%, van de PZC 42% en van Dagblad van het Noorden 29% (Groningen en Drenthe).

bereik regio 2015
Bereik (x 1000, 13+) regionale kranten 2015

Bronnen: NOM (bereik), CBS (inwoners per provincie).

Foto: Kate ter Haar.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.