Bereik en impact zijn in orde, nu nog een goed verdienmodel
Nieuws | NieuwsHet idee is simpel, maar tegelijkertijd ambitieus: via video’s verslag doen van innovatieve projecten over de hele wereld. Iedere maand staat bij The Innovation Station (TIS) een breed thema centraal, zoals bijvoorbeeld gezondheidszorg, voedsel of energie. “De opzet is simpel: gedurende een maand verzamelen we de beste video’s rond een thema en in een video van 10 minuten brengen we tot slot de kijkers op de hoogte van de stand van zaken rond innovatie binnen dat gebied”, legt Erwin Blom uit.
Vertraging
Blom kreeg al in de winter van 2013 groen licht van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, dat hem een subsidie van €69.000 euro (de helft van het begrote bedrag) verleende. TIS begon als initiatief van Blom’s innovatieplatform Fast Moving Targets, maar is inmiddels een zelfstandige onderneming. Door het proces van trial and error rond de te gebruiken technologie duurde het vrij lang voordat TIS definitief online was; de site ging live in juni 2015.
Bij die vertraging speelde ook de samenwerking met Hivos, een instituut voor ontwikkelingssamenwerking, een rol, verklaart Blom. “Zij hadden een vergelijkbaar doel als wij: innovatie onder de aandacht brengen, waarbij Hivos de nadruk legt op hardnekkige wereldproblemen, bijvoorbeeld op het gebied van het milieu, voedsel en mensenrechten. Het duurde even om onze plannen op één lijn te krijgen voor de huidige BV.”
Metropolis als inspiratiebron
De contacten bij Hivos deed Blom op tijdens zijn tijd bij de VPRO, waar hij Hoofd Nieuwe Media was. Hivos was mede verantwoordelijk voor televisieprogramma Metropolis, een multimediaproject waarbij lokale correspondenten in het buitenland een inkijk geven in de cultuur en de levensstijl van het land waarin ze wonen.
Voor Blom en zijn collega’s – tot nu toe beschikt TIS over een team van 3 vaste krachten – is het programma niet alleen een inspiratiebron, maar ook een goed fundament om op voort te borduren. “Metropolis stopt er mee, maar het team van lokale correspondenten over de hele wereld blijft natuurlijk gewoon bestaan. Voor items over innovatie in allerlei landen kunnen we gebruik blijven maken van dat team”, vertelt Blom over de basis van TIS.
Vliegende start
Omdat het platform kan putten uit een grote bron van internationale expertise, is het vaak niet nodig om de medewerkers van het basisteam op verre reizen te sturen, zegt Blom. “Als we bijvoorbeeld een reeks video’s over shared economy in verschillende landen willen maken, zouden we zelf mensen uit Nederland op pad kunnen sturen. Maar het zegt veel meer als je een Rus laat praten over hoe iets in Rusland gaat, en een Indonesiër over de gang van zaken in Indonesië laat vertellen.”
Qua bereik heeft TIS weinig te klagen. Op de Amerikaanse website Product Hunt, waar liefhebbers van web en tech kunnen stemmen op producten die ze aanstaan, werd het platform van Blom binnen no time hoog beoordeeld. Daardoor kende de website een ‘vliegende start’, constateert Blom tevreden. “Momenteel hebben we zo’n duizend video’s verzameld en geproduceerd, waarbij de video’s opgeteld over de verschillende (social-)mediaplatformen alleen dit jaar al een bereik van 10 miljoen laten zien. Met de aandacht zit het dus helemaal goed, nu is het nog zaak om een goed businessmodel te vinden.”
Voor een succesvol verdienmodel zijn er verschillende opties: sponsoring van thema’s en programma’s, betaalde producties in opdracht door het Metropolis-team en tegen betaling toegang tot de denkkracht van het internationale netwerk van TIS. Wat het ook wordt, Blom wil waken voor belangenverstrengeling. “Ook als we gesponsord worden door bedrijven, willen we volstrekt onafhankelijk en dus kritisch blijven. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken.”