Betalen moet leuk en makkelijk worden

Nieuws | Blogs
  • Redactie
  • 30 maart 2016
  • 708 woorden , 3 min. lezen

„Eén van de drie winnaars van de Challenge 2016 voor het beste innovatieve journalistieke idee is geworden… The Playwall.” Bij het horen van de eerste twee lettergrepen van onze start-up, lanceerden we onszelf uit de stoelen van het bomvolle theatertje aan het Utrechtse Domplein. Onder luid applaus snelden we richting het podium om daar, half beduusd maar met een grote glimlach, onze prijs in ontvangst te nemen. Met de toezegging van 20.000 euro maar belangrijker nog, de erkenning en steun van het SVDJ, was het idee waar wij maanden zo hard aan werkten vanaf dat moment meer dan slechts het ideaal van vier jonge journalisten.

De wervelwind waar we net uitkomen begon iets meer dan een halfjaar geleden. Het was een van onze laatste lesweken van de researchmaster journalistiek aan de UvA. In een te klein, maar gezellig Amsterdams café hadden we het over onze plannen na de opleiding. Wat we allemaal nog wilden doen, wie we wilden interviewen, waar we nog een documentaire over wilde maken en hoe we allemaal de ‘nieuwe Louis Theroux’ zouden worden. Een paar biertjes later werd het gesprek realistischer. We zaten namelijk ook middenin het vak “journalistiek ondernemerschap” waarin professional na professional ons kwam vertellen wat voor een slagveld het momenteel is in de media. Geen geld, niemand die meer wil betalen voor content en weinig tijd voor kwaliteitsprojecten. Daar kwam het op neer. We zagen onze wilde toekomstplannen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Het knaagde. Het liet ons gefrustreerd achter. Hier moest toch iets aan te doen zijn?

Professional na professional kwam ons vertellen wat voor een slagveld het momenteel is in de media.

Toen ons de volgende morgen dan ook werd gevraagd om voor bovengenoemd vak een innovatief idee te bedenken voor een journalistieke start-up, was onze richting duidelijk: meer geld voor goede journalistiek. Geïnspireerd door online-platform Buzzfeed, mede bekend vanwege haar waanzinnig populaire quizjes, hebben we snel de schakel gelegd dat betalen leuk en makkelijk moet worden. Want waarom zouden we de mensen die geen geld willen betalen niet gewoon geven waar ze om vragen? Waarom niet geld vervangen voor persoonlijke data? We horen overal dat data goud is, maar waarom wordt er dan niets mee gedaan? Waarom maken we het niet weer normaal en leuk om te betalen? Waarom nemen we de irritatie van een betaalmuur niet weg? Waarom beginnen we niet The Playwall?

We horen overal dat data goud is, maar waarom wordt er dan niets mee gedaan?

Omdat er enthousiast gereageerd werd op onze plannen, besloten we ons op te geven voor The Challenge. Om een waanzinnige ervaring op te doen, te leren van absolute experts, een breed netwerk op te bouwen en omdat ons gratis avondeten werd beloofd. We blijven studenten tenslotte. We hadden er niet eens aan gedacht dat we ook wel eens zouden kunnen winnen. Dat onze droom werkelijkheid zou kunnen worden.

Maar met elke workshop die we kregen werd The Playwall steeds meer een realiteit. Het kreeg vorm. Het kreeg kleur. Het kreeg nuttige en opbouwende kritiek. Het was ongeveer halverwege de race, tijdens een inspirerende masterclass bij Rockstart, dat het kwartje bij ons allemaal viel: dit is het. Hier moeten we voor gaan. The Playwall moet er gewoon komen.

Met elke workshop die we kregen werd The Playwall steeds meer een realiteit.

Door de goede begeleiding en de fijne groepsdynamiek – het blijft bijzonder om met zo veel jonge mensen te schaven aan zulke grootse ideeën voor de journalistiek – begon onze toewijding iedere week serieuzere vormen aan te nemen. Vlak voor de finale hebben we menigmaal tot diep in de nacht doorgewerkt, gediscussieerd, de pitch geoefend en de kernwaarden van ons bedrijf aangescherpt. Dit heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat we The Challenge hebben gewonnen met een start-up idee waar wij alle vier ontzettend in geloven. En we zijn heel dankbaar dat dit geloof gedeeld werd door het bestuur van het SVDJ.

We hebben enorm veel zin aan de slag te gaan met de businesscoach waaraan we zijn gekoppeld en kunnen niet wachten onze eerste werkdag te starten in de aangeboden kantoorruimte. Met natuurlijk als doel dat over een jaar de eerste artikelen door gebruik van The Playwall worden betaald.

Lees ook: De Beelddenker, The Playwall en TMI winnen Challenge 2016

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.