'Can he do that?' The Washington Post verklaart Trump in podcast

Nieuws |
  • Hans Klis
  • 31 maart 2017
  • 722 woorden , 3 min. lezen

“Kan hij dit maken?” Het is de vraag waarmee een deel van de Amerikaanse bevolking elke ochtend het bed uitstapt. Wat heeft president Donald Trump nu weer gedaan? En mag hij dat eigenlijk wel? Denk aan zijn controversiële immigratieverbod, het opvoeren van deportaties van illegalen of het ongedaan maken van een federaal besluit om transgenderscholieren te beschermen.

Prangende vragen

Met de podcast ‘Can He Do That’ wil The Washington Post antwoorden geven op die prangende vragen. Sinds 23 januari praat presentatrice Allison Michaels elke week met experts en journalisten van de krant.
Daar bleek behoefte aan te zijn. Een week na de inauguratie van Trump was ‘Can He Do That’ de meest beluisterde podcast in iTunes. Sinds januari werd de show meer dan een miljoen keer gedownload. “De ontvangst is beter dan verwacht”, zegt Michaels. Er is tot nu toe genoeg te bespreken, grapt ze. “Hoeveel afleveringen we gaan maken hangt af van de vragen die onze luisteraars zullen hebben. Van het afgelopen onvoorspelbare jaar hebben we geleerd: rigide plannen zijn niet handig”.

Wij plaatsen alles in het perspectief van geschiedenis en de wet. Dat zie ik andere politieke podcasts niet doen

‘Can He Do That’ past in een stroom van nieuwe podcasts die het afgelopen jaar gelanceerd werden waarbij de opkomst van Donald Trump op enige manier centraal staat. Denk aan Trumpcast, Indivisible en Civics 101. “Ik denk dat we het meeste verbonden zijn met die laatste”, zegt Michaels. De podcast van New Hampshire Public Radio is als het ware een reeks korte maatschappijleerlessen over burgerschap en het Amerikaanse systeem. “Onze afleveringen duiden de gebeurtenissen van het moment: overschrijdt wat er gebeurt in het Witte Huis de normen van het presidentschap of de grondwet? Hoe wordt de uitvoerende macht in toom gehouden? Wij plaatsen dit allemaal in het perspectief van geschiedenis en de wet. Dat zie ik andere politieke podcasts niet op deze manier doen”.
Bij ‘Can He Do That’ kwam tot nu toe onder andere aan bod dat president Trump nooit zijn belastinggegevens heeft vrijgegeven, op eigen titel – en zonder filter van zijn communicatiemedewerkers – twittert of zijn weekenden in zijn resort in Florida doorbrengt.

Dieper inzicht

Michaels praat veelal met haar collega’s bij The Washington Post in de afleveringen van de podcast. Het draait hierbij om het gebruikmaken van de expertise van de krant, niet veel anders dan de manier waarop NRC Handelsblad in 2010 de eigen online verslaggeving vernieuwde: (snelle) duiding. “Onze journalisten hebben relaties met bronnen die zorgen voor een dieper inzicht in de materie. Ik denk dat de waarde voor de luisteraar groot is omdat zo’n verslaggever interviews met experts kan analyseren en in context brengen.”
Dat The Washington Post zijn digitale aanwezigheid uitbreidt naar podcasts is een logische beslissing. In totaal biedt de krant negen shows aan die de afgelopen twee jaar geproduceerd werden. “The Washington Post zocht altijd al naar manieren om ons publiek te bereiken waar ze zich bevinden.” Daarom gaf de uitgever eind 2016 aan meer te zullen investeren in podcasts. Dat moet wel aangezien grote concurrenten zoals The New York Times ook hard inzetten op het medium.

Ruimte in de niche

Volgens Michaels wilde haar opdrachtgever al langer een stukje veroveren in het ecosysteem van de politieke podcast. Het aanhoudende succes van shows als The Political Gabfest (van Slate) en NPR Politics Podcast (vorig jaar de meest beluisterde politieke podcast in Amerika) laat zien dat er genoeg ruimte is in deze groeiende niche. Daarom zette de krant al voor de verkiezingen in op shows als Presidential, dat alle 45 presidenten onder de loep nam, en de politieke quiz Ciquizza: The Fix podcast.

Op deze manier kunnen mensen een stuk passiever genieten van een verhaal

“Er is steeds meer content die we onze lezer kunnen aanbieden”, legt Michaels uit. De podcast is een perfecte wijze om die te presenteren buiten de website of de krant. “Onze journalisten proberen alles zo snel mogelijk te publiceren. Een podcast biedt ruimte om de grotere vragen te beantwoorden en dieper in de stof te duiken.” En een half uurtje luisteren is voor veel mensen een stuk toegankelijker dan je een halfuur vastbijten in een groot artikel. “Op deze manier kunnen mensen een stuk passiever genieten van een verhaal.”
Lees ook: Podcast Civics 101 legt ontwikkelingen van regering-Trump uit
Lees ook: The West Wing van de politieke podcasts
 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.