Challenge masterclass 2: aan de slag met je businessmodel

In The Challenge werken jonge journalisten aan vernieuwing van de journalistiek en maken ze kans op 20.000 euro startsubsidie. Onder begeleiding van een aantal professionals volgen de teams 10 masterclasses en na elke masterclass valt er een team af. Op SVDJ.nl doen we verslag van die masterclasses. Vandaag deel 2, waarin de teams hun businessmodel met andere ogen bekijken.

‘Don’t fall in love with your first idea’

De masterclass is nog niet begonnen, of Jille Sol maakt het de groep al duidelijk: vanavond moeten de teams heel kritisch naar hun businessmodel gaan kijken. Ze hebben zich aangemeld voor The Challenge omdat ze een idee hebben waarmee ze willen winnen, maar dat idee zou zomaar op losse schroeven kunnen komen te staan. Want: “Don’t fall in love with your first idea,” zegt Sol. Sterker: “Als je plan er aan het eind van de masterclasses nog precies zo uitziet als vandaag, is er iets misgegaan.”

IMG_3792Sol en zijn partner Bram Alkema laten een filmpje zien van Mohammed Yunus, die een Nobelprijs won met zijn idee voor een ‘social business’. Hij kreeg Danone zo ver om voor weinig geld yoghurtjes te verkopen in Bangladesh, met daarin genoeg voedingsstoffen om ondervoede kinderen er bovenop te helpen. Daklozen verkochten de yoghurt, een groot deel van de opbrengst ging weer terug in het bedrijf. Voilà: een bedrijf dat goed doet én geld verdient. Zonder betrokkenheid van de overheid. Want, zegt Alkema: voor een publiek goed heb je geen staatsbemoeienis nodig, maar vooral een goed systeem.

Wat is de waarde die je wil bieden?

Zie daar de brug naar de journalistiek, de kern van de Challenge. Wat is de publieke waarde die zij met hun project willen bieden? Wat is hun waarde überhaupt? Alkema daagt de groep uit businessmodellen te bekijken als een Chinees restaurant, met een voor- en achterkant en een ‘bamiluikje’ in het midden. Hij laat hersens kraken. Want waar betaal je voor bij een Chinees restaurant? “Op de bon staat bami. Maar je betaalt niet alleen voor de bami, je betaalt ook voor de leesmap, voor het feit dat je niet zelf hoeft te koken, en voor het feit dat er niet in de hoek is gescheten.”

Je koopt niet alleen nieuws, je koopt ‘morgen mee kunnen praten op je werk’

Zo is het met een krant ook een beetje. “Je koopt niet alleen nieuws, je koopt ‘morgen mee kunnen praten op je werk’.” De groep gaat het model met de voor- en achterkant en het bamiluikje vertalen naar een krant. Die biedt drie vormen van waarde: voor de lezers, voor de adverteerders en voor de samenleving. “De adverteerder is het duidelijkst,” zegt een teamlid van Playwall. Maar ook daarbij is het nog best lastig om voor- en achterkant precies in te vullen. Wat wil de adverteerder, aan de voorkant? En wat biedt de krant, aan de achterkant? Branded content, bijvoorbeeld? “Branded content, dát bieden we toch niet?” zegt iemand. Alkema: “Heel goed, jullie zijn heel erg 2000 bezig: de muur tussen commercie en journalistiek in stand houden.”

Business model canvas

Als de drie groepen zijn uitgedacht en er drie grote vellen papier zijn volgeschreven, laten Sol en Alkema zien waar ze het allemaal voor gedaan hebben. In een ‘business model canvas’ noteert Sol elementen als partners, klantrelaties en waardeproposities. Dat gaat elk team toepassen op zijn eigen project. Nour van project Anti-Viral: “Het business canvas is een instrument om te kijken naar de waarde die we bieden. Ik bedenk nu aspecten waar ik nog nooit over had nagedacht. Wat bieden we echt? Welk gevoel krijgt de klant ervan?” Collega Sandro schrijft bij ‘waardeproposities’: ‘veiligheid, zekerheid, voldoening.’

De komende week gaan de teams verder werken aan hun canvassen. In de volgende masterclass worden ze besproken.

Over Dorien Vrieling

Dorien Vrieling is freelance journalist en eindredacteur.

Reageer

Geef een reactie

*