De cliché-check: ‘Vrouwen kunnen niet met geld omgaan’

vrouwen

De journalistieke start-upwereld wordt gedomineerd door mannen. Annefleur Schipper, een van de oprichters van start-up The Playwall, heeft een missie: clichés over vrouwen en tech onderuithalen.

Toen ik vijftien was werkte ik als sandwich artist in een Amerikaanse broodjesketen. Ik belegde broodjes met vettige kaas en bedenkelijke kip en verdiende daar bruto twee euro zesenzeventig per uur mee. Daarvan zette ik altijd de helft op een spaarrekening, zodat ik de andere helft rustig kon besteden aan belangrijke zaken als de nieuwe Hitkrant of kekke shirts met teksten als ‘chicks rule’ erop. Aan het einde van mijn twee jaar als koolhydraatkunstenaar had ik een flink spaarbedrag opgebouwd, waar ik een dure reis mee kon betalen. Het is een van mijn eerste herinneringen aan hoe het kan lonen om een beetje slim met je geld om te gaan.

Weinig vrouwelijke miljardairs

Vaak hoor je dat vrouwen minder goed met geld om kunnen gaan dan mannen. Ze zouden slechter zijn in het verdienen van geld, en beter in het uitgeven ervan. Wereldwijd is slechts 12,6 procent van alle CFO’s een vrouw en de Forbes Fortune 500 barst niet bepaald uit z’n voegen van de vrouwelijke miljardairs. Veelgehoorde redenen hiervoor zijn dat vrouwen slechter onderhandelen, minder zakelijk zijn en überhaupt minder interesse hebben in geld verdienen.

Stuk voor stuk vrij essentiële ingrediënten voor een succesvol bedrijf. Maar het ironische is dat als een vrouw wél laat merken dat ze interesse heeft in financiën en sterk onderhandelt, ze snel wordt afgeschilderd als ‘hard’ of ‘kil’, terwijl een mannelijke collega dan wordt gezien als een goede zakenman. Van vrouwen wordt verwacht dat ze aardig en beleefd blijven en praten over geld, tja, dat is niet zo beleefd.

Het verraste mijn opdrachtgever zeer dat ik ‘zoveel om geld gaf’

Zelf heb ik tijdens onderhandelingen wel eens te horen gekregen dat het opdrachtgever ‘zeer verraste dat ik zoveel om geld gaf.’ En dan niet Winston-Gerschtanowitz-staat-in zijn-rode-jas-voor-je-deur-met-een-cheque-van-tien-miljoen-verrast, maar wat-valt-me-dit-van-je-tegen-verrast. Waarom was ik als jonge vrouw zo op de centen?

Nadeel aan de onderhandelingstafel

Ook zei een adviseur van The Playwall laatst tegen me: ‘het is een groot voordeel dat jullie drie jonge vrouwen in tech zijn bij het binnen komen bij bedrijven, maar een nadeel zodra je aan de onderhandelingstafel zit.’ Hij bedoelde het niet vervelend, maar het frustreerde me toch. Als vrouw ben je speciaal omdat er maar weinig vrouwen in de tech werken, maar als het erop aankomt word je niet serieus genomen. Je bereikt dat glazen plafond niet eens, want veel verder dan de voordeur kom je niet.

Vrouwen zouden ook makkelijker geld uitgeven. Ik vraag me af of de mensen die dat zeggen wel eens goed hebben gekeken hoe de gemiddelde start-up gerund door een man eruit ziet, met de extravagante feestjes, pingpongtafels, zitzakken die mindfulness stimuleren en biologische baristahoek met early morning coffee huddles. Bij het gemiddelde bedrijf van vrouwen waar ik kom staan meestal een paar kamerplanten en misschien een stoute thee-selectie als er echt is uitgepakt, maar meer ook niet.

Onzin, dat cliché

Concluderend denk ik dan ook dat het cliché over vrouwen en geld absolute onzin is. Juist omdat vrouwen goed aanvoelen dat ze op zakelijk gebied vaak niet even serieus als mannen genomen worden, gaan ze voorzichtiger met geld om, want ze willen zichzelf bewijzen. Het is simpelweg een kwestie van serieus genomen worden aan die onderhandelingstafel zodat over een paar jaar die Forbes lijst volstaat met vrouwen. Ik denk dat dat helemaal goedkomt, want zoals tien jaar geleden al op mijn shirt stond: chicks rule.

Foto door Sharon McCutcheon via Unsplash 

Deel dit artikel:

Over Annefleur Schipper

Annefleur (26) is co-founder van privacy / techstartup The Playwall, die ze samen met twee vrienden heeft opgericht na haar masteropleiding Journalistiek & Media aan de UvA. Hiernaast is ze werkzaam als redacteur en videomaker voor onder andere De Wereld Draait Door en Human Factor TV.