Codex wil leeshonger aanwakkeren met podcasts

Nieuws | Nieuws
  • 11 juli 2016
  • 735 woorden , 3 min. lezen

Hoewel het inmiddels weer beter gaat met de boekenmarkt, zijn initiatieven die lezen – en met name het kopen van boeken – bevorderen nog steeds meer dan welkom. Lemke Kraan en Julie Blussé, die elkaar leerden kennen op de redactie van het VPRO-programma Labyrint, bleken niet alleen een gedeelde interesse in radio en podcasts maken te hebben, maar ook in lezen. Hoe mooi zou het zijn als je onderweg in de auto of het openbaar vervoer kon luisteren naar programma’s over literatuur, over nieuwe boeken en boeken die al lang bestaan, maar waar je nog niet van hebt gehoord? En als je die meteen (met korting) kon kopen? Kraan: “De combinatie van podcasts en het kunnen kopen van boeken in één omgeving heb ik niet vaker gezien. Het is iets dat we zelf zouden willen gebruiken en het is de manier om mooie audiocontent te maken en het zelf te kunnen financieren, zonder afhankelijk te zijn van subsidies.”

Samenwerken met een partner was sowieso noodzakelijk

Hun oorspronkelijke idee was een audio-app te maken die lezers tijdens ‘verloren momenten’ literaire journalistiek moest bieden in de vorm van interviews, reportages en een boekenluisterpaal. Vanuit die app moest het dan mogelijk zijn om aankopen te doen. Inkomsten zouden in eerste instantie worden gegenereerd via het aanbieden van die aankoopmogelijkheid. Daarvoor is het noodzakelijk samen te werken met partners, zoals uitgeverijen of Bol.com. “Maar toen we eens gingen rekenen kwamen we erachter dat we ontzettend veel boeken zouden moeten verkopen om goede audiocontent te kunnen maken. Ook kwamen we er tijdens The Challenge achter dat er nogal wat haken en ogen zitten aan het mogelijk maken van aankopen binnen een app. Daarom hebben we besloten dat een andere manier van financieren noodzakelijk zou zijn en dat we op zoek zouden moeten naar andere soorten partners.”

De startsubsidie die ze ontvingen gebruikten ze om podcasts te maken; proefafleveringen die moesten laten zien wat zo’n app aan audio te bieden had. Kraan: “Dat leek ons de beste manier om partners te overtuigen, want een samenwerking met een partner was sowieso noodzakelijk”. Niet per se om de app te maken, maar wel om de content te verspreiden. “Bovendien,” zegt Kraan, “hadden we voor dat bedrag de app niet kunnen laten bouwen”. Ze produceerden met het budget dat ze hadden verschillende losse podcasts en een serie. De Gids, het oudste literaire tijdschrift van Nederland, is bereid hun podcasts te publiceren, zodra hun nieuwe online platform online gaat.

Geen app, enkel podcasts

Het plan om een eigen app te ontwikkelen hebben ze laten varen. Niet alleen vanwege de hoge kosten, maar ook omdat ze gaandeweg merkten dat aparte apps met audio-content in populariteit afnemen. Mensen luisteren liever naar podcasts via een podcast-app op hun telefoon, waar ze zich kunnen abonneren op verschillende aanbieders. Wel zijn Kraan en Blussé erachter gekomen dat het ook zonder eigen app mogelijk is om geld te verdienen, middels affiliated marketing en sponsoring. Korte reclames tussendoor, maar ook de mogelijkheid om als presentator luisteraars een code te bieden om met korting een boek aan te schaffen. Kraan verduidelijkt: “Een code die je alleen kunt krijgen als je naar het programma luistert.”

In de Verenigde Staten – waar podcasts in alle denkbare genres al jaren mateloos populair zijn – bedruipen podcasts zichzelf. “Ze weten een publiek aan zich te binden. Maar Nederland is een veel kleiner taalgebied, we zagen niet direct dat dit een oplossing voor ons zou zijn.” Subsidie noemt ze geen duurzaam verdienmodel. “Het is fijn om een start mee te maken en ideeën uit te werken. Maar voor een verdere ontwikkeling moeten er andere manieren zijn om gefinancierd te worden.”

Iets opzetten kost tijd, helemaal als je er een slinger aan wilt geven

Hoe nu verder? Kraan: “We gaan eerst afwachten hoe de reacties zijn op de podcasts en aan de hand daarvan kijken of we nog verder gaan investeren. In dat geval zouden we bij literaire fondsen kunnen aankloppen om de podcasts verder te ontwikkelen. Misschien dat we gebruik maken van een tijdelijke overbruggingssubsidie of crowdfunding. We werken beiden fulltime. Als je iets wilt opzetten kost het je tijd, helemaal als je er een slinger aan wilt geven. We willen altijd radio blijven maken en we zijn nog steeds geïnteresseerd in het maken van podcasts, maar misschien niet in de vorm die we met Codex oorspronkelijk voor ogen hadden.”

Foto door Erin Kelly

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.