Dag en Nacht Media professionaliseert podcasts

Samen met NRC begon Dag en Nacht Media de podcast Haagse Zaken. Het jonge bedrijf van Tim de Gier en Anne Janssens wil dat de podcastmarkt in Nederland groter wordt, en dat er meer met podcasts verdiend gaat worden. “We zijn gewend dat reclame een irritant bijproduct is van journalistiek, maar het is juist de bedoeling dat iedereen er wat aan heeft.”

Tim de Gier en Anne Janssens zien het als hun taak om de podcastmarkt in Nederland te laten groeien. “Als wij het niet doen, doet niemand het,” zegt De Gier. “Pas wanneer het aantal podcasts en luisteraars toeneemt, worden de producties interessant voor adverteerders.” Eén van de eerste podcasts waar Dag en Nacht Media, het bedrijfje van De Gier en Janssens, aan bijdroeg, was Haagse Zaken van het NRC.

Op dit moment helpt Dag en Nacht Media vier onafhankelijke podcasts om te groeien. De podcastmakers worden ondersteund met hoogwaardige apparatuur, waardoor ze hun producties professioneler kunnen aanpakken. Wanneer de podcasts meer bereik hebben gekregen wordt gezocht naar een geschikte commerciële partner. Samen maken ze vervolgens reclames, die de podcasts kort onderbreken. Tim de Gier legt uit: “Veel omroepen werken al met podcasts, maar zodra ze er geld mee verdienen worden ze op de vingers getikt. Dan blijven de producties klein.” Daarom gaat Dag en Nacht Media grote, onafhankelijke podcasts onder hun hoede nemen die niet verbonden zijn aan een omroep. Voor het uitproberen van een verdienmodel ontving het project een subsidie van het Stimuleringsfonds.

Blije onderbroekendrager

De Gier vergelijkt de Nederlandse podcastmarkt met Amerika, waar wordt gewerkt met Dynamic Documentary Advertising. “Dat is reclame die bijvoorbeeld inspeelt op het tijdstip of het land waar je je bevindt. Wanneer het nacht is, hoor je andere reclame dan overdag. Daardoor spreekt het het publiek meer aan. Bovendien is het geen statische reclame met teksten zoals ‘Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Wibra-onderbroeken’. In plaats daarvan ga je met een blije Wibra-onderbroekendrager praten en vertelt diegene wat zo geweldig is aan het product. De reclames zijn eigenlijk korte documentaires van een minuut.”

We zijn gewend dat journalistiek en reclame niet samen kunnen gaan

Volgens De Gier ontbreekt het ‘leuke’ element van reclame nog in de journalistiek. “We zijn gewend dat journalistiek en reclame niet samen kunnen gaan, waardoor we vaak stomme reclame tussen programma’s door horen. Het kan heel leuk zijn om er creatief mee om te gaan, dus we zijn op zoek naar merken die dat aanspreekt en die willen experimenteren.” De eerste partner waar ze mee gaan samenwerken is het vacatureplatform Homerun.co. De Gier wil namen van andere partners nog even voor zichzelf houden.

Half idee

Tim de Gier en Anne Janssens
Tim de Gier en Anne Janssens

De Gier en Janssens ondersteunen niet alleen podcasts, maar maken ze ook zelf.  De partnerpodcast Haagse Zaken van NRC en een podcast over de Tour de France staan in het portfolio, en het duo is bezig met een podcast over baby’s en zwangerschappen. “De podcasts die wij maken zijn heel divers”, aldus De Gier. “We willen aansluiten bij zoveel mogelijk doelgroepen.”

De Gier wil dat podcastmakers in de toekomst met een half idee naar het platform toe stappen. “Dan kunnen we er samen voor zorgen dat de podcast professioneel wordt aangepakt en geld oplevert. Dankzij de inkomsten kunnen die makers het de volgende keer nog groter aanpakken. Daardoor groeit de totale markt.”

Zodra De Gier het nieuws over Dag en Nacht Media met anderen deelde, meldden de eerste geïnteresseerden zich aan. “We hebben veel mensen moeten afwijzen omdat het nog te vroeg was. Nu hopen we dat we zoveel mogelijk mensen kunnen ondersteunen. Uiteindelijk moeten de makers van de podcasts ervan kunnen leven, voor ons is het een mooie bijverdienste.”

 

Over Marloes Kamer

Marloes Kamer is freelance journalist en studeert aan de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*