Bij De Correspondent praten nu 1.350 lezers als geverifieerd expert mee

Correspondent

Vanaf het begin dragen lezers bij aan de verhalen van De Correspondent. Om nog meer uit hun expertise te halen, werd het project ‘3.000 leraren’ bedacht. ‘Nieuwe ideeën komen alleen naar boven als je mensen ertoe aanzet hun kennis te delen.’

Onder de naam 3.000 leraren weten meer dan één correspondent Onderwijs startte De Correspondent twee jaar geleden een project om de kennis van zijn leden beter te benutten. Dat heeft uiteindelijk themapagina’s opgeleverd, die lezers in ongeveer 20 minuten in stappen bijpraten over een bepaald onderwerp, inclusief verwijzingen naar artikelen uit het archief.

Het aspect van kennisdeling zit hem in de oproepen die redacteuren onder elke stap kunnen toevoegen. Door daarop te reageren kunnen leden op specifieke punten hun kennis overdragen aan de redactie. Inmiddels zijn er negen themapagina’s, onder andere over marktwerking, klimaatverandering en dementie.

Ook introduceerde De Correspondent voor leden met een bepaalde expertise (die eerst gecheckt werd) de mogelijkheid om onder een geverifieerde functietitel (‘bestuurskundige’, ‘geschiedenisleraar in opleiding’) te reageren in de bijdragesectie onder artikelen. Verder werd het mogelijk om de voor een artikel geïnterviewde personen in de discussie onder dat artikel te laten meepraten, en om reacties uit te lichten, waardoor die bovenaan komen te staan.

Alle medewerkers kregen te maken met het project: van programmeurs en designers tot de journalisten die de themapagina’s schreven. De Correspondent realiseerde het project met behulp van subsidie van het Stimuleringsfonds. We spraken de resultaten door met projectleider René Clerc.

Kennis van leden naar boven halen is altijd een speerpunt geweest van De Correspondent, toch? Wat was er nieuw aan dit project?

Clerc: ‘We merkten dat de kwaliteit van de bijdragen kon worden verbeterd. Hoewel we hartstikke blij zijn met reacties als goed stuk of ik vind dit, proberen we mensen te bewegen minder met meningen te komen, en meer met ervaring en kennis. Dat doen we dus met die gerichte oproepen op themapagina’s. Als je de vraag stelt heb je ervaring met..? is het lastiger om met ‘ik vind’ te antwoorden. En de verificatie van functietitels stimuleert mensen ook vanuit expertise te reageren. Het zijn allemaal middelen die bijdragen van leden naar een kwalitatief hoger niveau brengen.’

Gingen er dingen mis tijdens het project?

‘Wat in de aanvraag stond, maar waar we niet aan zijn begonnen, is het idee om leden zelf thema’s te laten samenstellen. We voorzagen dat het niet ging werken, want we merkten hoe lastig het al was voor onze eigen journalisten om een thema in een goed leesbare en presenteerbare vorm te gieten, qua opbouw en lengte van de teksten. In overleg met het Stimuleringsfonds zijn we toen een andere kant op gegaan om kennisdeling rondom een thema te realiseren. Dat leverde onder andere de oproepenfunctionaliteit op: onderaan elke stap op een themapagina kun je een gerichte oproep doen aan leden: wat weet jij hiervan, wat is jouw ervaring?’

Meten jullie hoeveel mensen op themapagina’s komen?

‘Ja, 210.000 mensen hebben de negen themapagina’s tot nu toe in totaal bezocht. Daaruit blijkt wel dat mensen de themafunctionaliteit weten te vinden en grote thema’s tot zich willen nemen. Wat we ook weten is dat 1.350 leden inmiddels een functietitel hebben laten verifiëren en in totaal leverden die al bijna 22.000 bijdragen. Het aantal bijdragen van mensen met een geverifieerde functietitel is in een half jaar verdubbeld. Het laat zien dat deze functie aanslaat, dat mensen veel vanuit hun expertise bijdragen. Daar zijn we echt heel erg blij mee.’

Bepaalt leesgedrag welke thema’s eventueel ook weer verdwijnen?

‘Nee, de gelanceerde thema’s zijn here to stay. En we vinden het heel lastig om kwaliteit of succes van stukken af te meten aan hoeveel mensen het hebben bekeken, dus dat doen we niet. Bij de themapagina’s meten we het aantal weergaven wel, maar we verbinden er nu nog geen consequenties aan.’

Hoe meten jullie dan het succes van dit project, van de indeling in thema’s en de bijdragen van experts?

‘Dat meten we niet keihard, maar we luisteren veel naar de ervaringen van onze correspondenten. En we kijken bij stukken of thema’s: worden ze veel gedeeld? Leveren ze veel nuttige bijdragen op? Het Fiets vs. File-project van Thalia Verkade is een goed voorbeeld van hoe een leuke dynamiek is ontstaan tussen leden, experts, geïnterviewden en de auteur zelf. De tips die zij krijgt, leveren nieuwe stukken op. Nieuwe ideeën komen alleen maar naar boven als mensen iets leuk vinden, of ertoe worden aangezet hun kennis te delen. De komende tijd gaan we er nog meer op inzetten om de juiste mensen onder onze stukken mee te laten praten.’

Foto: De Correspondent, Janus van den Eijnden

Deel dit artikel:

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*