De korte podcast is in opkomst, mede dankzij Spotify
Nieuws | InnovatiePodcasts van slechts 5 minuten: ze duiken steeds vaker op. In een kort tijdsbestek kun je prima één onderwerp uitleggen en een nieuw publiek bedienen, mede doordat Spotify korte podcasts actief promoot. Gonnie Spijkstra van NOS op 3 en Arco Gnocchi van Dag en Nacht Media vertellen over hun ervaringen met de miniversie van de podcast. Die slaat steeds meer aan, maar: ‘Het opzetten van een korte podcast is voor een luisteraar relatief veel werk voor weinig luisterminuten.’
Eigenlijk zijn er bij podcasts geen regels voor lengte. Toch valt op dat veel dagelijkse podcasts ongeveer 20 minuten duren, verhalende podcasts ongeveer een half uur voor een aflevering nemen en interview- en gesprekspodcasts al gauw kiezen voor een lengte van een uur. Podcasts van slechts een paar minuten waren er tot voor kort nauwelijks.
Lang verhaal kort
De NOS ontwikkelde als een van de eersten in Nederland een format voor een podcast van slechts 5 minuten. In maart vorig jaar begon de redactie van NOS op 3 met een audioversie van hun populaire uitlegvideo’s: Lang Verhaal Kort. Elke werkdag legt de redactie in een strak geproduceerde podcast één nieuwsverhaal uit.
Gonnie Spijkstra, plaatsvervangend chef van NOS op 3: ‘In 2019 hebben we een paar dagen nagedacht over wat we zouden kunnen met audio, waarbij we nadrukkelijk geen nieuwe podcast wilden bedenken. We kwamen uit op een soort explainer in audio voor bij artikelen. Echt overtuigd waren we toen nog niet, maar het concept bleef in ons hoofd spelen. Toen we begin vorig jaar op Spotify konden gaan publiceren, viel het format opeens op zijn plek. Daar was een korte podcast heel logisch, zeker voor de jonge doelgroep die we voor ogen hadden. Voor niet heel fanatieke nieuwsconsumenten is Lang verhaal kort een makkelijke manier om het nieuws te kunnen begrijpen. We nemen de luisteraar mee in de context van massa’s artikelen of jaren voorkennis, waardoor je het nieuws van nu beter kunt volgen.’
Spotify
Dat het format ‘korte podcast’ goed werkt op Spotify laten de cijfers zien. Lang Verhaal Kort werd vorig jaar het meeste beluisterd via Spotify, terwijl bij andere NOS-podcasts als De Dag en Met Het Oog Op Morgen de podcast-app van Apple de populairste manier is om er naar te luisteren.
In de laatste maanden van 2021 verdubbelde het aantal luisteraars van Lang Verhaal Kort, dankzij Spotify. Er luisteren sindsdien gemiddeld tussen de 12.000 en 13.000 mensen naar een aflevering. Dat komt doordat de streamingdienst in oktober vorig jaar in Nederland startte met de playlist Jouw Daily. Dit is een afspeellijst die gevuld wordt met muziek, afgestemd op de muzieksmaak van de gebruiker, afgewisseld met korte podcasts die zijn geselecteerd door de redactie van Spotify. Daardoor kun je als luisteraar nu voor het eerst onbewust een podcast opzetten. Waar je voorheen gericht op zoek moest gaan naar een podcast en zelf op play drukte, schotelt Spotify je als luisteraar van Jouw Daily een aantal korte podcasts voor die zijn uitgekozen door de redactie van de streamingdienst.
Om de playlist te vullen moeten er uiteraard wel voldoende korte podcasts worden gemaakt. Het bedrijf heeft daarom verschillende uitgevers en podcastnetwerken gevraagd of ze interesse hadden om korte podcasts te gaan produceren met de belofte dat ze onderdeel zouden worden van Jouw Daily.
Korte podcasts als promotiemiddel
Dag En Nacht Media ging hier op in en ontwikkelde een nieuwspodcast, genaamd Veel Saus. Host Edson Da Graça nam wekelijks op humoristische wijze het nieuws door. Na twee maanden stopte het bedrijf er alweer mee. ‘Wat we merkten is dat je voor comedypodcasts Arjen Lubach-achtige schrijverteams nodig hebt. Daardoor levert zo’n podcast niet genoeg op’, legt Arco Gnocchi, hoofdredacteur bij Dag en Nacht Media, uit.
Door de beperkte lengte hebben makers namelijk weinig advertentieruimte en is het dus lastig om de hoge productiekosten terug te verdienen. Het podcastbedrijf besloot het over een andere boeg te gooien en ging korte podcasts gaan maken in het verlengde van langere shows. Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth, die op vrijdag Een Podcast Over Media maken, leggen op zondag een techonderwerp uit in 5 minuten. De makers van Televisië blikken elke vrijdag in een korte podcast vooruit op het televisieweekend.
De korte podcasts werken als een teaser voor de langere podcast. In de playlist van Spotify komen nieuwe luisteraars de korte podcast tegen en een deel van hen gaat vervolgens ook naar de reguliere afleveringen luisteren. ‘De podcast Alle Geschiedenis Ooit was net nieuw en die is door de afleveringen van vijf minuten die we ernaast maken snel gegroeid. Ook Een Podcast over Media en Televisië hebben een impuls gekregen’.
Volgens Gnocchi worden de korte podcasts van Dag en Nacht Media 15.000 tot 25.000 keer beluisterd. Overigens niet alleen via Spotify, want de korte afleveringen zijn ook terug te vinden in andere podcastapps. ‘Spotify wil het liefst dat we exclusieve dingen maken die alleen voor Jouw Daily zijn, maar dat is op dit moment niet rendabel.’ Hij voegt daar aan toe: ‘De vindbaarheid van de playlist moet ook echt beter’.
Toekomstige mogelijkheden
Voor de toekomst ziet de hoofdredacteur nog genoeg kansen, maar ook een grote uitdaging. ‘Het opzetten van een korte podcast is voor een luisteraar relatief veel werk voor weinig luisterminuten, dus hiervoor zijn echt praktische oplossingen nodig, zoals playlists.’ Ook slimme speakers, zoals de Google Home en Amazon Alexa, kunnen deze vorm van podcasts groter maken. ‘In de VS zie je dat er mede door het grotere gebruik van slimme speakers al veel korte podcasts zijn.’
Gnocchi ziet op korte termijn kansen rond de Olympische Winterspelen. ‘Dat is een perfect evenement om middels korte podcasts verslag van te doen, maar om dat rendabel te maken moet je echt de infrastructuur van een partij als het AD hebben. Die hebben wij helaas nog niet.’
Foto: Siddharth Bhogra