De mysterieuze werkwijze van Apple News

iPhone

Apple News, het nieuwsoverzicht op iPhones en iPads, bereikt in Nederland miljoenen mensen. Wordt een artikel erin getoond, dan levert dat het betreffende nieuwsmedium veel extra lezers op. Maar hoe werkt Apple News eigenlijk, en waarom wil The Guardian er niet meer aan meewerken?

Een Nederlandse versie van de eigen nieuwsapp van Apple bestaat nog niet. Toch heeft Apple al invloed op onze nieuwsconsumptie. Vanaf het startscherm van elke iPhone of iPad kom je met één swipe naar rechts terecht in een door Apple gegenereerd nieuwsoverzicht. Op ieder moment van de dag presenteert Apple News vier artikelen uit Nederlandse media aan gebruikers. Heel wat anders dan eindeloze tijdlijnen op sociale media. En met miljoenen Nederlanders die nergens heen gaan zonder hun iPhone bijzonder interessant voor media.

Extra etalage

Op de redactie van NRC* weten ze: een plekje in Apple News levert een artikel gegarandeerd honderden extra lezers op. Het is immers een extra etalage naast de eigen website, social media en nieuwsbrieven. Het problematische is: niemand weet hoe het algoritme van Apple News werkt. Hoe komen artikelen in Apple News terecht? Hoe selecteert Apple? Is er een redactie met ‘echte’ journalisten of zijn we afhankelijk van algoritmes? Tijd om de balans op te maken. Wat weten we wel en niet?

Media worden niet vooraf gepolst of ze opgenomen willen worden in het overzicht

In het overzicht staan artikelen afkomstig uit Nederlandse media: NOS, AD, Trouw, de Volkskrant, NU.nl, NRC, De Telegraaf en Metro. De artikelen die Apple News aanbiedt, verwijzen de lezer door naar de site van het betreffende medium. Apple News put uitsluitend uit nieuwsmedia, artikelen uit bladen zoals Vrij Nederland of Elsevier komen niet voor in het overzicht. Media worden niet vooraf gepolst of ze opgenomen willen worden in het overzicht, ook is onduidelijk of en op welke manier een medium eruit kan stappen.

Iedere gebruiker krijgt in principe hetzelfde overzicht te zien. Het overzicht wordt niet met behulp van algoritmes gepersonaliseerd op basis van eerder leesgedrag. Wel bestaat bij sommige versies van het besturingssysteem iOS de mogelijkheid om handmatig in te stellen van welke media je artikelen in je overzicht wilt zien en welke niet.

Willekeur

Hoe Apple artikelen voor het overzicht selecteert is onduidelijk. Soms zijn het stukken die op Facebook en Twitter al veel worden geliked en gedeeld. Maar vaak lijkt het veel willekeuriger te zijn: in het geval van NRC bijvoorbeeld artikelen die nog niet eens op de homepage zijn geplaatst, of de Fokke en Sukke-strip. Apple News geeft ook geen inzicht in hoe het bepaalt wanneer stukken weer verdwijnen uit het overzicht. Hoogstwaarschijnlijk is dit afhankelijk van de populariteit. Met andere woorden: het stuk dat het minst wordt aangeklikt of het kortst wordt gelezen, verdwijnt het eerst.

Telefoonproviders en Apple geven geen informatie over het aantal iPhone-gebruikers in Nederland. Op basis van onderzoeken door Multiscope en Telecompaper kan worden geconcludeerd dat inmiddels meer dan drie miljoen Nederlanders in het bezit zijn van een iPhone. Volgens Telecompaper hebben 5,2 miljoen huishoudens in Nederland een tablet, geschat wordt dat bijna de helft daarvan iPads zijn. Wereldwijd verkocht Apple in 2016 ruim 211 miljoen iPhones en 45 miljoen iPads.

App

Voor iPhone-gebruikers in de Verenigde Staten, Australië en het Verenigd Koninkrijk bestaat sinds 2015 een echte Apple News-app. Die app is in veel opzichten anders dan het automatisch gegenereerde overzicht in ons iPhone-scherm. Om artikelen in de app aan te bieden moeten media zich bijvoorbeeld actief aanmelden bij Apple. En op basis van leesgedrag wordt de inrichting van de app per gebruiker gepersonaliseerd.

Deelnemende media profiteren in omzet niet mee van het succes

De Apple News-app blijkt verrassend succesvol: in november 2016 waren er volgens Apple al 70 miljoen gebruikers. CNN zag de maandelijkse paginaweergaven toenemen van 43 naar 274 miljoen. Maar inmiddels beginnen ook ontevreden geluiden te klinken, want deelnemende media profiteren in omzet niet mee van het succes. Voor media is de app slechts een manier om verkeer naar de website te genereren en het publiek te vergroten. The Guardian gaf een duidelijk signaal af door in april te stoppen met Apple News. Apple werkt nu aan nieuwe mogelijkheden voor media, zoals zelf advertenties verkopen binnen de app of een systeem waarmee en klein bedrag per artikel gevraagd kan worden.

Bij Apple News-app werken vanaf de start al ‘echte’ redacteuren. Sinds drie maanden heeft de app zelfs een hoofdredacteur. Eind juni werd bekend dat Lauren Kern deze nieuwe functie als eerste gaat vervullen. Ze was eerder plaatsvervangend hoofdredacteur van The New York Times Magazine en hoofdredacteur van New York Magazine. Wat Kern precies gaat doen is onduidelijk, maar uit haar aanstelling valt zonder meer af te leiden dat Apple plannen heeft met de nieuwsapp.

*De auteur werkt als freelance redacteur onder meer voor NRC. 

Deel dit artikel:

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.

Reageer