Op Verhalenmarkt kunnen media nu ook freelancers voor bureaudiensten zoeken

Verhalenmarkt

Verhalenmarkt experimenteert sinds vorige week met een functionaliteit die aangesloten media in staat stelt ook freelancers te zoeken voor bureaudiensten, zoals nieuwsdiensten, eindredactie of beeldredactie. Dat zegt Sander Heijne, een van de bedenkers en oprichters van Verhalenmarkt.

Het platform begon als een website waar freelancers artikelen kunnen pitchen bij media, en media op zoek kunnen naar een auteur voor een artikel. Volgens Sander Heijne is er op redacties ook regelmatig vraag naar ‘extra handen’ bij gebrek aan bezetting, met name tijdens de zomermaanden. Om die reden is Verhalenmarkt nu begonnen met dit experiment. Heijne: ‘Redacties zitten vanwege vakanties of verlof soms met een gat dat ze snel willen opvullen. Die vraag past perfect bij onze missie: freelance journalisten aan het werk krijgen zonder dat ze veel tijd kwijt zijn aan acquisitie.’

Grote update

Het nieuwe experiment komt kort voor een geplande grote update van Verhalenmarkt, in september. De site is technisch doorontwikkeld, waardoor deze volgens Heijne ook gebruiksvriendelijker wordt. ‘De betaversie draait sinds november. We hebben bewust een beperkt aantal gebruikers toegelaten om rustig uit te zoeken wat wel en niet werkt’, zegt Heijne. ‘Op basis van de waardevolle feedback die we kregen hebben we ons model en algoritme verder ontwikkeld.’

Meer ruimte voor inbreng journalist

Het team van Verhalenmarkt merkte verder dat een oproep van media voor verhalen over een bepaald thema kansrijker is dan een specifieke opdracht met een afgebakend idee en invalshoek. Door media een oproep breed te laten formuleren, bijvoorbeeld ‘woningmarkt’ of ‘eredivisie’, is er voor journalisten meer ruimte om mee te denken, legt Heijne uit. Op het platform is deze manier van pitchen nu mogelijk.
Het levert meer op, volgens Heijne: er komen meer opdrachten uit voort, de verhalen worden beter en het is leuker voor journalisten zelf richting te geven aan een opdracht. Natuurlijk blijft het eerste model ook bestaan, zegt Heijne. Media kunnen nog steeds gerichte opdrachten plaatsen en freelancers kunnen nog steeds zelfstandig een idee pitchen.

Betaalde versie

Verhalenmarkt is nu nog volledig gratis. Vanaf september introduceert het platform ook betaalde accounts. Heijne: ‘Een gratis variant zal blijven bestaan, want we willen heel graag dat Verhalenmarkt beschikbaar is voor alle journalisten. De betaalde variant zal meer functionaliteiten hebben dan de gratis variant.’ Meer kan hij er nog niet over zeggen. Hetzelfde geldt voor het aantal journalisten en media die aangesloten zijn bij Verhalenmarkt; getallen wil het platform op dit moment niet geven.

Over Jolanda van de Beld

Jolanda van de Beld studeerde Nederlands, Politicologie en Journalistiek & Media aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als freelance journalist, met name voor NRC, en houdt zich veel bezig met de nieuwe mogelijkheden van online journalistiek.