Dit vindt het publiek ervan als media hun reactiemogelijkheid opdoeken

reactiemogelijkheid

Mediakanalen handelen vaak uit eigenbelang wanneer zij ervoor kiezen om de commentsectie op hun website te verwijderen. Het modereren van reacties kost bijvoorbeeld veel tijd. Maar wat vindt het publiek er eigenlijk van als de mogelijkheid om op artikelen te reageren verdwijnt? Amerikaanse onderzoekers vroegen het lezers en kijkers. Wat blijkt: juist mensen die de comments gebruiken om hun emoties te ventileren, zeggen weinig waarde te hechten aan het voortbestaan van de commentsectie.

Nieuwssite NU.nl besloot in 2016 om te stoppen met NUjij.nl, het platform waar NU.nl-lezers op artikelen konden reageren. Ook opinieblad Elsevier schakelde in 2016 de reactiemogelijkheid op de website uit. Beide media gaven ongeveer dezelfde reden voor hun besluit: het modereren van grove of kwetsende reacties neemt teveel tijd in beslag en reacties voegen inhoudelijk weinig toe aan de artikelen. Inmiddels is het op beide website weer mogelijk om te reageren. NUjij kan door nieuwe technologieën gemakkelijker reacties filteren en Elsevier laat de mogelijkheid om te reageren tegenwoordig exclusief aan betalende abonnees.

Met het uitschakelen van de reactiemogelijkheid redeneren mediakanalen vanuit hun eigen belang: bijvoorbeeld omdat ze zichzelf werk willen besparen. Maar dienen ze dan ook het belang van hun publiek? Amerikaanse onderzoekers wilden weleens weten wat lezers er eigenlijk van vinden als ze geen reacties meer kunnen plaatsen.

Drie typen bezoekers

In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen drie typen bezoekers van nieuwssites. De eerste groep leest artikelen, maar nooit de reacties. De tweede groep leest zowel de artikelen als de reacties, maar reageert nooit. Deze groep leest voornamelijk reacties om informatie te vergaren. De derde groep leest de artikelen, de reacties en reageert zelf ook. Dat doen deze lezers, volgens de onderzoekers, omdat ze actief informatie willen aanleveren en willen discussiëren over het onderwerp van een artikel. Een deel van deze groep gebruikt de reactiemogelijkheid vooral om hun emoties te uiten, dit mondt vaak uit in grof of provocerend taalgebruik.

Gemengde gevoelens

De minst actieve gebruikers, zij die nooit reacties lezen of reageren, blijken minder problemen te hebben met het verdwijnen van reactiemogelijkheden dan de twee groepen actieve gebruikers. Verder blijkt dat de gebruikers die op zoek zijn naar informatie (de tweede groep), veel waarde hechten aan de reactiemogelijkheden. Deze groep vindt over het algemeen wat zij zoeken in een commentsectie. Gebruikers die vooral reageren om hun emoties te uiten, staan juist weer positiever tegenover het uitschakelen van reactiemogelijkheden. Juist de groep die volgens mediakanalen de aanleiding vormt voor het verdwijnen van de commentsecties – doordat hun reacties intensief gemodereerd moeten worden- , hecht niet zoveel waarde aan deze functie.

Eisen stellen aan reacties

Op basis van deze uitkomsten lijkt het een goed idee voor media om het voorbeeld van NU.nl en Elsevier te volgen. Er zijn verschillende mogelijkheden om een kleine drempel te creëren die onwenselijke reacties (deels) voorkomt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de reageerfunctie ’s nachts uit te schakelen, zoals NUjij doet, bepaalde woorden op een zwarte lijst te zetten of gebruikers te verplichten tot het aanmaken van een (betaald) account. Op die manier bedien je de wensen van de gebruikers die de meeste waarde hechten aan de reactiemogelijkheid en kost het modereren van reacties minder tijd.

Foto door Marc Wathieu

Over Sergio Nieto Solis

Sergio Nieto Solis volgt een master Media & Journalistiek aan de Erasmus Universiteit. Als freelance journalist schrijft hij over wetenschappelijke ontwikkelingen in het journalistieke landschap.