Donald Trump zorgt voor evolutie van de podcast

Nieuws |
  • Hans Klis
  • 06 april 2017
  • 896 woorden , 4 min. lezen

Voor veel journalisten en kiezers kwam de overwinning van Trump uit de lucht vallen, vertelt nieuwsdirecteur Jim Schachter van WNYC aan New Statesman. De New Yorkse publieke radio besloot daarom hun podcast The United States of Anxiety, die eigenlijk na verkiezingsdag was afgelopen, te blijven maken. “Er was iets dramatisch gebeurd en de stad had een plek nodig om uit te zoeken wat er aan de hand was. Het was zo van: wow, laten we maar doorgaan”. De show waarin luisteraars met verschillende politieke standpunten konden inbellen en discussiëren, evolueerde in een nieuwe podcast: Indivisible. “Mensen konden hier blijven praten over dit vreemde moment in de Amerikaanse geschiedenis”.

Trump Bump

Amerikaanse media maken een ‘Trump Bump’ mee. De “liegende” New York Times en ‘linkse’ media als Slate en Vanity Fair zagen het afgelopen half jaar hun abonnementenbestanden groeien. Conservatieve media zien ook hun publiek en zichtbaarheid groeien door een ongekende toegang tot het Witte Huis.
Maar de stempel die Trump drukt op het medialandschap, is niet beperkt tot de geschreven pers of televisie. De traditionele Politics Podcast van nationale publieke radio-omroep NPR is al meer dan een jaar de meest gedownloade politieke show, volgens de metingen van onderzoeksbureau Podtrac. En dat lijkt de komende tijd niet te zullen veranderen.

Explosie aan podcasts

“Veel politieke podcasts kropen omhoog in de iTunes-hitlijsten met de opkomst van Trump”, legt hoogleraar journalistiek en podcast-expert Adam Ragusea uit. Shows als het conservatieve Radio Free GOP With Mike Murphy of pro-Clinton Keepin’ it 1600 werden links en rechts beluisterd. Maar Trump heeft ook een ander gevolg: een explosie aan podcasts over de huidige president, zijn beleid en de staat van Amerika. Zonder Trump hadden With Friends Like These, Indivisible, Can He Do That, Pod Save America (vervolg op Keepin’ it 1600) en Civics 101 nooit het levenslicht gezien.
Het populaire Trumpcast van Slate, de podcast die alle facetten van het fenomeen The Donald probeert te duiden, besloot ook maar door te gaan na verkiezingsdag. “Kennelijk kon Amerika het niet aan dat deze show ten einde kwam”, zei presentator Jacob Weisburg een beetje verslagen op 9 november. “De kiezers hebben gesproken. Het wordt vier jaar van Trump in het Witte Huis en… slik. Vier jaar Trumpcast.” Ook Whistlestop ging door en verlegde de missie van het bespreken van rariteiten tijdens verkiezingscampagnes naar die van het Witte Huis.
Hoewel overzichtelijke definitieve luistercijfers van de podcasts van alle distributienetwerken ontbreken, zijn bovenstaande shows consequent te vinden in de top dertig van iTunes. “Ik wed dat de, voor veel mensen, verschrikkelijke opkomst van Trump, een grote rol speelde in de populariteit van de politieke podcast”. Ragusea wijst naar Civics 101 New Hampshire Public Radio (NHPR) als een van de meest recente podcasts die zijn “gigantische succes” te danken heeft aan “Trumpisme, of liever nog: de tegenreactie daarop”.

Nieuw soort politieke podcast

Civics 101 is een bijzondere podcast. Want het is een nieuw soort politieke podcast, een die van de randzaken rondom het nieuws uit Washington het onderwerp heeft gemaakt. De podcast van NHPR biedt luisteraars tweewekelijks een les Maatschappijleer aan. “Mensen luisteren naar ons omdat ze troost zoeken maar ook willen leren wat zij kunnen doen”, legt Civics 101-eindredacteur Maureen McMurray uit. Het beantwoordt vragen zoals: ‘Wat doet het Amerikaanse Hooggerechtshof?’ of ‘Heeft het bellen van mijn vertegenwoordiger in het Capitool echt zin?’

We zien nu een publiek dat meer geëngageerd is en beter geïnformeerd wil worden

Nauw verbonden aan Civics 101 is de nieuwe Washington Post-podcast ‘Can He Do That’, een show die zich op eenzelfde manier richt op de rol van de president in het politieke bestel. “De interesse in de democratie is gegroeid. We zien nu een publiek dat meer geëngageerd is en dus beter geïnformeerd wil worden”, zegt Can He Do That presentator Allison Michaels.

Ruimte voor grotere vragen

De in januari gelanceerde podcast was voor uitgever The Washington Post een handige springplank om de media-activiteiten uit te breiden, vertelt Michaels, en een nog breder publiek aan te spreken. “Onze journalisten proberen alles zo snel mogelijk te publiceren. Een podcast biedt ruimte om de grotere vragen te beantwoorden en dieper in de stof te duiken”. Nieuwsconsumenten vragen naar meer en diepere informatie in deze onstuimige tijden. Daarbij: “een half uurtje luisteren is voor veel mensen een stuk toegankelijker dan een half uur staren naar een pagina”.

De politieke podcast is niet meer uitsluitend een rondetafel van journalisten

Er is sprake van een grotere trend van traditionele mediabedrijven die Trump aangrijpen om te experimenteren met de mogelijkheden van het medium podcast, signaleert ook Hot Pod-presentator Nicolas Quah van Nieman Lab. Hoewel organisaties als The New Yorker dat al deden met producties – is dit een tijd van groei. De opkomst van shows als Civics 101 en Pod Save America laat zien dat de politieke podcast niet meer uitsluitend een rondetafelgesprek van journalisten is maar een podium voor niche-onderwerpen die op eigenzinnige wijze aangepakt kunnen worden.
“We maken een nieuw moment mee in de evolutie van de podcast”, meent Maureen McMurray. Een tweede Serial-effect. Het feit dat president Obama zijn allerlaatste interview gaf aan (de bevriende makers) van Pod Save America was al een voorteken van de evolutie van de podcast. In vorm, inhoud en aanzien. En dankzij Trump gaat het medium nieuwe hoogtepunten tegemoet.
Lees ook: ‘Can he do that?’ The Washington Post verklaart Trump in podcast
Lees ook: The West Wing van de politieke podcasts

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.