EO en Nederlands Dagblad richten zich op jongeren met Dag6

De Evangelische Omroep (EO) en het Nederlands Dagblad gaan een unieke publiek-private samenwerking aan om jongere christenen beter te bedienen. Via onder meer een app en een magazine, luisterend naar de naam Dag6, willen de omroep en de krant de doelgroep dagelijks nieuws bieden.

“We merkten de afgelopen jaren dat het steeds moeilijker werd om abonnees van lagere leeftijd te bereiken. Slechts 1,2% van onze abonnees is onder de 29 jaar”, aldus Rinder Sekeris, directeur-uitgever van het Nederlands Dagblad. Op een totaal van 24.500 abonnees wordt het jongere segment – dat nieuws grotendeels via digitale wegen tot zich neemt – amper bereikt, waardoor vernieuwing noodzakelijk bleek. In eerste instantie probeerde de krant uit Barneveld zichzelf aantrekkelijker te maken voor jongeren, maar dat had weinig effect. Na overleg met christelijke jongeren, uitgevers en andere media (waaronder de EO) werd duidelijk dat het roer om moest: meer aandacht voor nieuwe journalistieke vormen.

Volgens Bijbelboek Genesis schiep God op de zesde dag de mens, en daarmee de nieuwsgierigheid

De Evangelische Omroep kreeg de afgelopen jaren steeds minder ruimte voor het behandelen van actualiteiten en opinie, doordat de omroep in het zenderschema van de NPO minder tijd toebedeeld kreeg, waardoor een samenwerking voor de hand lag. Omdat het om een publiek-private verbintenis (een van de eerste in de Nederlandse mediawereld) gaat, was het nog niet eenvoudig om toestemming te krijgen van het Commissariaat voor de Media. Uiteindelijk kon de samenwerking alleen doorgaan met een zeldzame financiële constructie, verklaart Sekeris. “Het was een strikte voorwaarde dat de verdeling van alle middelen strikt 50-50 moet verlopen. Dat geldt voor het betalen van de salarissen en ook voor eventuele winsten die we maken.”

logo1

Toen de juridische procedure achter de rug was, gingen de EO en het Nederlands Dagblad over op het bedenken van een naam en het ontwikkelen van een concreet format. Ze waren het al snel eens over de formule: dagelijks nieuws, met extra aandacht voor thema’s die aansluiten bij de leefwereld van een christelijke doelgroep. Sekeris: “Dan kun je bijvoorbeeld denken aan onderwerpen die te maken hebben met het thema gerechtigheid; het streven naar een betere wereld. Dat kan bijvoorbeeld een artikel zijn over de vervolging van christenen, een onderwerp dat weinig aandacht krijgt in de reguliere pers.” Dat nieuws wordt in eerste instantie gebracht via een app en een magazine, waarvan de naam een duidelijk christelijk karakter heeft. “Volgens het eerste Bijbelboek Genesis schiep God op de zesde dag de mens, en daarmee ook de nieuwsgierigheid”, licht Sekeris de naam Dag6 toe.

Elkaar niet voor de voeten lopen

Vanwege de verschillende specialismen van het Nederlands Dagblad en de EO is de kans klein dat de organisaties elkaar voor de voeten gaan lopen, zeggen beide partijen. “Wat onze samenwerking zo waardevol maakt, is dat we elkaar iets te bieden hebben. Het ND heeft uitgebreide ervaring met het maken van dagelijks nieuws, terwijl wij betere aansluiting hebben bij de jongere doelgroep. Ook werken wij al langer met verschillende online concepten”, zegt EO-manager Tineke van der Velde, die ook bestuurslid is van de kersvers opgerichte VOF Endeo, een samentrekking van het ND en de EO.

Naast het simpelweg berichten over gebeurtenissen die gelovigen aangaan, is Dag6 van plan om zijn publiek in beweging te brengen. Volgens Sekeris is het nieuwsplatform ook een vorm van constructieve journalistiek. “Behalve informeren, willen we met ons nieuwe medium mensen inspireren en motiveren om bij te dragen aan een betere maatschappij.”

Denken over podcasts en virtual reality

Voor het bereiken van die doelen hebben de EO en het Nederlands Dagblad journalisten van buitenaf aangetrokken. “Op deze manier zorgen we ervoor dat geen van beide partijen de overhand heeft, en ontstaat een volledig nieuwe, frisse blik. We zijn van plan om onze handen zo snel mogelijk af te trekken van de dagelijkse gang van zaken”, aldus Van der Velde, die wel alvast een tipje van de sluier oplicht over innovatieve ideeën. “We willen met Dag6 alle zintuigen gaan prikkelen. Daarom denken we ook serieus na over podcasts en virtual reality. Maar voorlopig staan onze app en ons magazine op de eerste plaats.”

Over Matthijs Van Schie

Met een open vizier aan het begin van een (hopelijk succesvolle) journalistieke loopbaan. Studeerde Geschiedenis en Internationale Betrekkingen in Rotterdam. Schrijft graag over alles wat er toe doet in binnen- en buitenland, van (internationale) politiek tot horeca en van sport tot onderwijs.

Reageer

Geef een reactie

*