Facebook wil meer naar uitgevers gaan luisteren, blijkt op SXSW
Nieuws | InnovatieIn een periode waarin Facebook te maken heeft met veel kritiek van de media, stelt het bedrijf zich kwetsbaar op door deel te nemen aan een panel over de relatie tussen het platform en uitgevers en openlijk toe te geven dat het bedrijf op dit moment de antwoorden en oplossingen niet heeft.
Geen stap terug
In één ding is Alex Hardiman, in gesprek met twee journalisten van CNN en Axios, echter heel duidelijk: ‘We willen geen stap terug doen van nieuws. Ja, er komt door aanpassingen minder nieuws in de tijdlijn van gebruikers, maar het nieuws dat ze te zien krijgen, is van hogere kwaliteit.’ Facebook liet eerder dit jaar al weten minder te focussen op de tijd die gebruikers op het platform doorbrengen – iets waar het jarenlang zijn hele dienst op heeft ingericht – en meer op kwaliteit. Of zoals Facebook het zelf graag noemt: ‘time well spent.’ De grote vraag is: hoe gaat het bedrijf dat precies doen?
Zoektocht
Kwalitatief hoogwaardig nieuws moet opduiken in de tijdlijn, desinformatie en clickbait krijgt minder aandacht. Hardiman blijft echter vaag over hoe die kwaliteit nu precies wordt gemeten. Ze komt niet veel verder dan een korte uitleg over hoe Facebook in veel landen samenwerkt met factcheckers.
Uitgevers gaan niet failliet doordat Facebook dingen aanpast, maar doordat er bij henzelf dingen niet goed zitten
Facebook lijkt al een tijdje zoekende. Sinds kort biedt het internetbedrijf een aantal Amerikaanse uitgevers de mogelijkheid om berichten als breaking news te bestempelen. ‘We doen dat met uitgevers waarvan we weten dat ze kwaliteit leveren en het systeem niet misbruiken.’ De vraag is of het uiteindelijk houdbaar is om misbruik van de functie te voorkomen, als de functie verder (en ook internationaal) wordt uitgerold. Een experiment om de tijdlijn op te splitsen in een feed met de dingen die je vrienden delen en een Explorer-feed met posts van bedrijven haalde het niet. ‘We probeerden twee omgevingen te creëren, net zoals Snapchat die heeft. Gebruikers willen dit echter niet, bleek uit ons experiment. Ze brachten minder tijd door op Facebook dan bij een gemengde News Feed.’
Geld verdienen
Wanneer het gesprek komt op de relatie met uitgevers gaat het al snel over geld. Sommige uitgevers hebben hun hele businessmodel opgebouwd rondom bereik op Facebook. Toch stelt Hardiman dat het niet aan Facebook ligt dat deze uitgevers nu in zwaar weer terecht komen. ‘Uitgevers gaan niet failliet doordat Facebook dingen aanpast, maar doordat er bij henzelf dingen niet goed zitten.’ Ze heeft dan ook een duidelijk advies: ‘Je moet als uitgever je strategie niet helemaal richten op Facebook. Het kan wel een belangrijk onderdeel zijn.’
Volgens Hardiman wil Facebook uitgevers graag helpen om een relatie op te bouwen met hun publiek via producten als Instant Articles, Facebook-groepen, het videoplatform Facebook Watch en de nieuwe dienst Facebook Local, die zich richt op wat er in de directe omgeving van gebruikers gebeurt. Daarbij wil het uitgevers ook helpen om geld te verdienen, waarbij het tegemoet komt aan de kritiek dat Facebook geld verdient aan de content van uitgevers, maar die laatsten daar niks van terugzien. Geld verdienen moet niet alleen mogelijk worden via advertenties, maar ook door abonnementen aan te bieden via Facebook.
Abonnementen verkopen
‘We zien dat content eerst werd ontbundeld en nu weer wordt gebundeld, waarbij er nieuwe abonneemodellen ontstaan,’ vertelt Hardiman. Micro-betalingen voor losse artikelen, zoals we kennen van Blendle, gaat Facebook niet introduceren. ‘Daar hebben we met uitgevers naar gekeken, maar dit willen ze niet. Ze willen geen losse artikelen verkopen, maar abonnementen. En daarbij willen ze dat ze de totale opbrengst krijgen en alle data van de lezer.’ Facebook lijkt daarmee meer naar de uitgevers te gaan luisteren. Zelfs de suggestie om uitgevers direct te betalen voor content die op Facebook wordt gedeeld, veegt Hardiman niet direct van tafel. ‘We willen overal over praten. Alles ligt op dit moment open.’