Good kop, bad kop: headlines maken met Blendle

De redacteuren van Blendle maken altijd eigen koppen voor de artikelen die ze in hun nieuwsbrief aanraden. Gewoon, omdat ze dan beter gelezen worden. Toch zit het succes van de kop hem niet altijd in het aantal clicks.

Eindredacteuren van kranten en tijdschriften verzinnen soms prachtige koppen, die op Blendle desondanks niemand bewegen tot klikken. Logisch, vertelt redacteur Kim Einder in een workshop koppen maken tijdens het congres Media van Morgen: in de Blendle-nieuwsbrief mis je alle context die de krant biedt: foto’s, onderkoppen, streamers. Daarom maakt Blendle voor zijn nieuwsbrieven eigen koppen, die navolging vonden bij veel andere media. Het zijn vaak lange zinnen, niet zelden beginnend met een signaalwoord – ‘Zo werd het onderzoek naar de Bende van Nijvel een, uh, totale bende’).

Meer dan pap

Blendle verstuurde tot en met gisteren 291.565.900 nieuwsbrieven, laat Einder zien. Met andere woorden, ze weten inmiddels waar ze het over hebben. Elke nieuwsbrief bevat een lijstje mustreads, voor iedere lezer hetzelfde, plus een selectie gebaseerd op de voorkeuren van de lezer. Met af en toe iets wat je volgens de data juist níet interessant vindt. Om de beruchte filterbubbel te vermijden. ‘Alsof je een baby voert, die meer dan alleen pap moet krijgen.’

Geld terugvragen

Om uit te vinden welke kop werkt, onderzoeken de data-analisten van Blendle alle koppen uitvoerig. ‘Er is niets wat we niet onderzocht hebben.’ Wanneer iets een goede kop is? (‘Good kop, bad kop’, staat er boven aan de Powerpoint-slide.) Niet zozeer als er vaak geklikt is, maar vooral wanneer er weinig refunds gevraagd zijn. ‘Als er veel mensen op de knop ‘ik wil mijn geld terug’ klikken, wekte de kop verkeerde verwachtingen.’ Wat goed blijkt te werken, zijn bijvoorbeeld korte woorden, bezittelijk voornaamwoorden, persoonlijk voornaamwoorden en signaalwoorden. Al bleken lezers die laatste toch beu te worden, dus werkt Blendle alleen nog bij de beste stukken met ‘Zo…’ en ‘Hoe…’

Vertel het je vrienden

Zelf koppen maken in de stijl van Blendle blijkt iets waar je wel even op moet oefenen. Niet te zakelijk zijn, maar wel duidelijk en activerend, de lezer persoonlijk aansprekend, en niet te kort. Of zoals Einder het samenvat: ‘Je kop moet zijn zoals jij het in de kroeg aan je vrienden zou vertellen.’

Media van Morgen

Op donderdag 26 oktober vond in De Nieuwe Liefde in Amsterdam de eerste editie van het congres Media van Morgen plaats. Een dag vol innovatieve journalistieke start-ups, nieuwe technieken en inspirerende journalistieke producties. Tijdens het congres werd de MRGN Publieksprijs uitgereikt aan The Playwall en de winnaars van The Challenge bekendgemaakt: Are We Europe, ZZPeer en Research Assistant (aanmoedigingsprijs).

Foto: Sean van der Steen

Over Dorien Vrieling

Dorien Vrieling is freelance journalist en eindredacteur.

Reageer

Geef een reactie

*