Google helpt Portugese krant met innoveren

Nieuws |

Portugal werd hard getroffen door de economische crisis, de media stonden onder grote druk. Op dit moment is de situatie langzaam aan het verbeteren. “Het is een prachtige tijd voor de journalistiek”, zegt Diogo Queiroz de Andrade, adjunct-hoofdredacteur van de Portugese krant Público. Het financiële klimaat is beter dan een paar jaar geleden en ontwikkelingen in online journalistiek zorgen voor veel kansen. “De manier waarop we journalistiek bedrijven is niet echt veranderd, maar we hebben meer tools gekregen om onze verhalen te vertellen en er zijn meer manieren om de lezers erbij te betrekken.”

Nieuws tijdens het sporten

Een van de nieuwe tools waar Andrade het meest trots op is, is P24. Dankzij webanalytics weet Público welke verhalen iedere individuele abonnee graag op de website leest. Via P24 ontvangen deze abonnees een paar keer per dag een gepersonaliseerde radio-uitzending. De uitzending wordt samengesteld uit losse audiofragmenten en rapportages die aansluiten op de voorkeuren van de lezer. “Dat werkt uitstekend”, vertelt Andrade enthousiast. “Lezers hebben namelijk niet altijd tijd om het nieuws te lezen of te kijken, soms luisteren ze liever. Zo maken onze abonnees graag gebruik van P24 terwijl ze sporten of de hond uitlaten.”

Media hebben te lang vastgehouden aan het oude papieren-kranten-model. We mogen de boot niet opnieuw missen

P24 werd ontwikkeld in samenwerking met het Google DNI Innovation Fund. “Zonder het geld van Google hadden we dit nooit kunnen doen”, zegt Andrade. Net zoals veel andere Portugese media vindt Público het lastig manieren te vinden om online geld te verdienen. Daardoor hebben ze geen eigen budget om experimentele projecten op te zetten. “En dat terwijl experimenteren juist zo belangrijk is. Toen het internet opkwam, hebben media veel te lang vastgehouden aan het oude papieren-kranten-model. Nu audio en mobiele devices steeds belangrijker worden, mogen we de boot niet opnieuw missen. We moeten innoveren.”

Het einde van de papieren krant

Innoveren is volgens de adjunct-hoofdredacteur bij uitstek binnen de krantenindustrie van belang. De oplage van de papieren editie van Público is de afgelopen jaren flink gedaald. “Uiteindelijk denk ik dat onze papieren krant helemaal gaat verdwijnen”, zegt Andrade. Hij gelooft echter niet dat dat het einde van Público hoeft te betekenen. “We moeten gewoon nieuwe manieren vinden om onze lezers te bereiken, P24 is daar een voorbeeld van.”

Het liefst mail ik met mensen die het niet met me eens zijn. Van hen leer ik het meest

Nu P24 draait, richt Andrade zich op andere projecten die Público klaar moeten stomen voor de toekomst. “Om onze lezers beter te kunnen bedienen, moeten we begrijpen wat ze willen en wat ze nodig hebben”, meent hij. “Dat is de enige manier waarop we relevant kunnen blijven.” Dankzij het internet heeft hij tegenwoordig veel meer interactie met het publiek dan vroeger. Andrade schrijft zelf regelmatig opiniestukken en achtergrondverhalen voor Público. Bij ieder artikel wordt zijn e-mailadres vermeld. “Ik krijg een hoop mails van lezers en ik probeer ze allemaal te beantwoorden. Het liefst mail ik met mensen die het niet met me eens zijn. Van hen leer ik het meeste.”
Toch moet Público het niet alleen van het internet hebben als het om contact met het publiek gaat. Deze zomer maakte de krant een busreis met een groep van dertig lezers en binnenkort organiseert de redactie een aantal bijeenkomsten. Daar krijgen lezers en redacteuren de kans om met elkaar te praten. “Dat soort ontmoetingen zijn ongelofelijk waardevol. Onze lezers kennen Público beter dan sommige van onze eigen journalisten.”

Leren te leren

De bijeenkomsten die Público organiseert en de experimenteren waar de krant samen met Google aan werkt, hebben een belangrijk ding met elkaar gemeen: leren staat altijd centraal. “De wereld verandert verschrikkelijk snel”, zegt Andrade. “Journalisten moeten voortdurend leren met nieuwe tools te werken en nieuwe obstakels te overwinnen. Als je tegenwoordig niet flexibel bent, red je het niet.” Hij wil daarom dat al zijn redacteuren ‘leren te leren’. “We weten niet wat er morgen of over vijf jaar met de journalistiek gaat gebeuren. Maar als je in staat bent te leren, ben je in staat je aan te passen, ongeacht wat er gebeurt.”
Foto door David Sousa-Rodrigues

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.