Groeten uit België, waar jongeren zelf het nieuws mogen maken bij StampMedia
Nieuws | Op de werkvloerHet is zomer, dus we gaan op reis. In een korte serie nemen we een kijkje bij buitenlandse media die het net even anders doen. Vandaag deel 1: hoe goed kunnen journalisten zich inleven in de jongeren over wie ze verslag doen? Niet goed genoeg, vinden ze bij de Vlaamse nieuwsorganisatie StampMedia. Daarom laten ze jongeren zélf het nieuws maken. ‘Je moet als journalist plaats maken.’
Bijna twee miljoen Belgen zijn onder de 25. De gemiddelde leeftijd van de Vlaamse journalist is 46. ‘Slechts twee van de tien Belgische journalisten behoren naar eigen zeggen tot een minderheidsgroep,’ zegt Marjorie Blomme, hoofdredacteur van StampMedia. ‘Belgische journalisten schrijven regelmatig over jongeren, maar ze beseffen zelden hoe divers die groep is, vooral omdat hun eigen omgeving zo homogeen is. Niet alleen op het gebied van leeftijd, maar ook qua opleiding en etniciteit.’
Die homogeniteit bleek uit een onderzoek naar het profiel van de Belgische journalist, uitgevoerd door drie universiteiten. Wie is die journalist? Dat lees je hier
Als je jongeren goed wilt vertegenwoordigen in je nieuwsproductie, moet je als journalist plaats voor ze maken, vindt Blomme. ‘Dat doe je vooral door ze te betrekken bij het nieuwsproces, dus door ze te integreren op de redactie.’
Andrew Tate
Bij StampMedia is het de gewoonste zaak van de wereld. Alle nieuwsproducties worden er door jongeren gemaakt, onder toeziend oog van redactiebegeleiders. De begeleiders gaan langs op onder andere middelbare scholen, universiteiten en jeugdorganisaties, om jongeren enthousiast te maken voor journalistiek. Blomme: ‘We willen ook in gesprek met jongeren die het minst gehoord worden. Dus we gaan ook langs bij organisaties voor dak- en thuisloze jongeren en armoedeorganisaties.’
Enthousiaste jongeren, tussen de 16 en 26 jaar, zijn welkom op de redactie van StampMedia. De deuren staan vijf dagen per week open, waardoor ze makkelijk kunnen langskomen voor een praatje, begeleiding of om een podcast op te nemen. Wie dat wil, kan aanschuiven bij redactievergaderingen. Daarin bespreken de jongeren samen met hun begeleiders onderwerpen die nieuwswaardig lijken. En hoe je die onderwerpen tot nieuwsitems maakt.
De nadruk ligt op het proces, niet op het product. Jongeren moeten zich hier op eigen tempo kunnen ontwikkelen
Marjorie Blomme, hoofdredacteur StampMedia
‘Tijdens die vergaderingen komen er vaak onderwerpen naar boven waarvan ik denk: “Oh, zijn jullie daar mee bezig? Dat is verfrissend!”’ vertelt Blomme. ‘Het kunnen traditionele onderwerpen zijn, zoals de herinvoering van de doodstraf en de rol van mannen of vrouwen in het huishouden. Maar ook onderwerpen waar ik als veertiger verder van af sta, bijvoorbeeld Andrew Tate, verhuizen naar Dubai en botox-behandelingen.’
Als een onderwerp groen licht krijgt van de redactiebegeleider, kan de redacteur aan de slag. ‘Jongeren hoeven hier niet alleen te schrijven,’ vertelt Blomme. ‘Van podcast tot video: ze maken hier van alle materialen en kennis gebruik. Daarbij ligt de nadruk op het proces, en niet het product. Dat komt ook omdat we een jeugdwerkorganisatie zijn, waarin het belangrijk is dat jongeren zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. Zo ontstaat er een laagdrempelige sfeer op de redactie, waarbinnen veel geprobeerd wordt. En waaruit uiteindelijk mooie verhalen ontstaan.’
Wisselwerking
‘De afgelopen jaren ben ik gaan beseffen hoe uitdagend het is voor journalisten om te begrijpen hoe jonge mensen denken, en helemaal om hen zo goed mogelijk te representeren,’ vertelt Blomme. ‘Daarom houden we nauw contact met andere Vlaamse media. Zij blijven op de hoogte van onze producties, en maken ruimte voor onze jongeren tijdens onze redactieweken.’ In die weken lopen de StampMedia-jongeren een week lang mee bij onder andere de Gazet van Antwerpen en de VRT.
Andersom weten grote mediapartners StampMedia ook te vinden. Na vijftien jaar krijgt de nieuwsorganisatie regelmatig de vraag van andere media om jongeren aan te dragen voor interviews, focusgroepen en stages. ‘Het is een wisselwerking tussen de klassieke journalist en ons als jongerenorganisatie. Een brug die journalisten nodig hebben om jongeren beter te begrijpen.’