Kweekvijver Hard//hoofd tuigt met succes een donatiemodel op

Nieuws |

Dankzij de vrijwillige inzet van zestig illustratoren en twintig schrijvers draait Hard//hoofd al tien jaar mee in het medialandschap. Hard//hoofd wil een jonge, kritische stem vertegenwoordigen en een podium bieden aan doordachte, verdiepende gesprekken en verhalen over actuele maatschappelijke en culturele onderwerpen. Door de intensieve begeleiding die Hard//hoofd jonge makers biedt, staat het tijdschrift bekend als leerschool voor artistiek en journalistiek talent.

Gratis toegankelijke site

Maar ook een organisatie die draait op vrijwilligers moet betalen voor een kantoor, website en ‘de goedkope wijn die we tijdens vergaderingen drinken’. De afgelopen jaren werd dit gedaan met geld dat werd opgehaald via een crowdfundingcampagne uit 2011 en werd verdiend door verschillende samenwerkings- en subsidieprojecten, vertelt hoofdredacteur Sarah van Binsbergen. ‘Maar die bronnen waren inmiddels behoorlijk opgedroogd.’
Om een duurzame toekomst veilig te stellen, en in die toekomst ook te kunnen innoveren uitbreiden, zijn er in 2018 plannen ontwikkeld voor een donatiemodel. ‘Een groot deel van onze doelgroep bestaat uit jonge creatievelingen, dus de site moest gratis toegankelijk blijven.’

Netwerk persoonlijk aanspreken

Om de plannen aan te scherpen deed Hard//hoofd mee aan de SVDJ Accelerator. Dat was heel nuttig, aldus Van Binsbergen: ‘Je kan soms wel een idee hebben, maar het is goed om te testen of dat idee ook werkt. Dat hebben we in de Accelerator veel gedaan. Zo hebben we ons publiek beter leren kennen. We hebben geleerd dat er eigenlijk een grote groep mensen is die bereid is om Hard//hoofd te steunen, om verschillende redenen. Onze lezers steunen ons natuurlijk in de eerste plaats omdat ze het tijdschrift willen blijven lezen. Daarnaast is er ook een grote groep van gevestigde journalisten, redacteuren en mensen op belangrijke posities in het culturele en journalistieke landschap, die het blad niet alleen graag leest maar vooral ook de kweekvijverfunctie van Hard//hoofd belangrijk vindt.’
In de campagne hebben de makers van Hard//hoofd zich dan ook vooral gericht op de mensen om hen heen. ‘De campagne duurde weken. In de eerste week is een kernteam van de redactie zijn netwerk gaan vragen om donateur te worden. Na een week hebben we de campagne publiek gemaakt, waarbij we ook al direct een aantal donateurs konden noemen. Voor de overige drie weken hadden we 28 andere redacteuren ingedeeld in drie groepen, die elk ook een week lang hun eigen kring gingen benaderen. Dat persoonlijk aanspreken van mensen heeft echt geholpen.’
De donateurs, ook wel ‘kunstverzamelaars’ genoemd, betalen 5 of 10 euro per maand en ontvangen een of twee keer per jaar een kunstwerk. Het eerste kunstwerk van Jan Hoek, een Amsterdamse kunstenaar die momenteel nationaal en internationaal hard aan de weg timmert.

Duurzame toekomst

Met het geld willen Van Binsbergen en haar collega, uitgever Mark de Boorder, een duurzame toekomst voor het tijdschrift veilig stellen. ‘Dit geld is echt bedoeld voor de basis en geeft ons de ruimte om verder te dromen. In de toekomst willen we veel nieuwe projecten opzetten, zo willen we meer doen met podcasts maken en audiovisuele producties. Ook willen we meer live programma’s, masterclasses en andere bijeenkomsten organiseren zodat ons publiek ons en elkaar ook offline kan ontmoeten. En we willen ons tienjarig jubileum in het najaar in stijl vieren.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.