Dit zijn alle projecten die meedoen aan de SVDJ Accelerator 2018

SVDJ Accelerator

De SVDJ Accelerator 2018 is begonnen! Vanaf dit jaar pakt het Stimuleringsfonds innovatie heel anders aan. De twintig teams die meedoen – rijp en groen, student en mediaveteraan – krijgen geen vooraf vastgesteld bedrag meer, maar financiële steun op maat en begeleiding in stapjes. Begin mei zijn ze gestart.

Waar het ene team nog moet onderzoeken of het product en de doelgroep op elkaar aansluiten, is het andere al toe aan het bouwen van een app. Wat alle teams gemeen hebben, is dat ze getalenteerd zijn en een idee hebben met potentiële impact. Per team kijken we wie welke (financiële) middelen nodig heeft en op welk moment. Op het congres Media van Morgen in november presenteren ze hun prototype of pilot aan de sector.

SVDJ Accelerator: een nieuwe manier om te innoveren

Begin 2018 verdween de innovatieregeling van het Stimuleringsfonds. De SVDJ Accelerator kwam hiervoor in de plaats. Het grootste verschil: initiatiefnemers dienen nu geen aanvraag meer in voor een subsidie, maar voor een begeleidingsplek. Of ze nu freelancer voor krant of omroep zijn, lesgeven aan een opleiding of van buiten de journalistiek komen.

Hieronder lees je wat de teams die meedoen aan de SVDJ Accelerator 2018 van plan zijn. Zoals dat gaat bij innovatie, kunnen de projecten in november zomaar flink veranderd zijn.

Make Media Great Again – Stichting Bema

Klopt het wel wat hier staat? Stichting Bema wil burgers en journalisten helpen informatie te checken. De widget Make Media Great Again (MMGA) traceert feiten en controleert de oorsprong van nieuws met behulp van burgers. Zij kunnen via een blockchainsysteem informatie verifiëren. De gebruiker kan anoniem blijven: het is ‘klokkenluidersafe’. Een grote journalistieke titel heeft al interesse getoond in de MMGA-widget.

De Beelddenker

De Beelddenker is gestopt met deelname aan de SVDJ Accelerator. De initiatiefnemers hebben het project voorlopig in de ijskast gezet.

Er zijn naar schatting 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland, en 80 procent van hen kan het niveau van het NOS Journaal niet bijbenen. De Beelddenker wil passend nieuws voor laaggeletterden maken; in een toegankelijke vorm, met onderwerpen die volwassenen interesseren. Omdat iedereen recht heeft op nieuws. Vanwege het maatschappelijke belang hoopt De Beelddenker dat de overheid het initiatief uiteindelijk wil financieren.

Saltmines

Saltmines is een platform voor Nederlandse journalisten, geïnspireerd op Patreon. Met de dienst kunnen mensen individuele journalisten steunen. Hun loyaliteit kan op diverse manieren beloond worden. De initiatiefnemers van Saltmines willen een dialoog op gang brengen en een relatie creëren tussen ‘gewone mensen’ en journalisten. Het platform moet gratis blijven, daarom gaat Saltmines experimenteren met verschillende bekende en nieuwe verdienmodellen.

NEO2034 – Productiemaatschappij CCCP 

Een platform met onderzoeksjournalistiek van en voor jonge mensen. Dat is het idee achtervan NEO2034 van CCCP (dat onder meer de NPO-programma’s RamBam en Danny in Arabistan produceert). De nieuwe generatie onderzoeksjournalisten mist bij de publieke omroep online vertelvormen en wil meer samenwerken met het publiek. Bovendien moet er volgens de initiatiefnemers iets gebeuren, wil de publieke omroep niet de jonge generatie als publiek kwijtraken. NEO2034 wordt een online platform met in het verlengde daarvan een wekelijks televisieprogramma. Voor het uitzenden daarvan is al interesse getoond door publieke omroepenpartijen.

Derestvan.nl – Karel Smouter

Een grote groep Nederlanders kijkt naar kwaliteitsjournalistiek en denkt: ‘dit gaat niet over mij’ of ‘dit gaat mij boven de pet’. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau is er een kloof tussen laag- en hoogopgeleid. Karel Smouter wil met Derestvan.nl journalistieke verhalen maken voor hbo-minners van buiten de Randstad, die media kunnen inkopen. Ook kunnen bedrijven en organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden, zoals onderwijsinstellingen, ‘corporate’ abonnementen afsluiten.

Duwtje – De Persgroep  

Pushberichten zijn nog vaak een schot hagel. De Persgroep wil ze personaliseren, zodat ze relevanter worden. De gebruiker moet zelf kunnen instellen op welke tijdstippen hij of zij notificaties wil krijgen, bijvoorbeeld: om half zes de drie best gelezen verhalen van de dag. Niche-artikelen (voor mensen met een specifieke hobby of uit een bepaalde regio) komen nu sneller terecht bij het juiste publiek. Duwtje is niet duur, want het pushen gaat automatisch. De Persgroep gaat na de startfase zelf de kosten betalen.

Are We Europe

Are We Europe wil jonge journalisten betrekken bij Europa door ze verhalen te laten vertellen. Over de Europese economie en politiek gaat het vaak, maar hoe zit het met Europese identiteit en cultuur? De initiatiefnemers experimenteren met allerlei verdienmodellen: evenementen, een papieren magazine, een online magazine. Lezers doen donaties voor of na het lezen en kunnen nieuwe verhalen voorfinancieren, traditionele media kunnen de beste verhalen kopen en opnieuw publiceren. Lees hier meer over het hoe en waarom van Are We Europe.

TrusttheSource

‘Factcheckingversneller’ TrusttheSource helpt journalisten om nepnieuws en desinformatie te vermijden. Deze social crawler (een tool die automatisch sociale media afstruint en metadata checkt) achterhaalt of nieuws betrouwbaar is. De gedachte is dat individuele journalisten voor TrusttheSource willen betalen en redacties een abonnement nemen. Het algoritme werkt al voor Twitter, maar moet in een pilot verder ontwikkeld worden.

Input Generator – Stichting Nimma Media

Het maatschappelijk debat wordt veel rijker als jongeren er meer aan deelnemen. Input Generator moet een methodiek worden waarmee jongeren kunnen oefenen in het vormen van een mening of idee. Ze vertalen hun kijk op maatschappelijke vraagstukken naar een zelfgekozen mediavorm: film, foto, podcast, alles kan. Maatschappelijke organisaties kunnen vraagstukken aanleveren. Redacties kunnen de output gebruiken als basis voor journalistiek en scholen betalen om de methodiek in de les te gebruiken. Nimma Media wil de participatie van jongeren in cultuureducatie en journalistiek bevorderen door ze media te laten maken.

OIDIO

De interesse in nieuws is niet afgenomen, maar de hoeveelheid tijd die we ervoor hebben wel. Met OIDIO kan de consument straks ook naar nieuws luisteren, gepersonaliseerd en on demand. Kranten betalen een klein bedrag om hun artikelen ook in gesproken vorm aan te kunnen bieden en gebruik te maken van advertentiemogelijkheden. Voor de gebruikers is er een Freemium-model met reclame en een betaalde reclamevrije versie.

Brando Video

Video’s bedenken, maken en online delen zonder al te veel technische kennis? Dat wil Brando Video mogelijk maken met een nieuwe tool die waarmaakt wat andere videotools beloven: je kunt er eenvoudig strakke videocontent mee maken. Brando is een video-CMS en -platform waarmee redacteuren op een snelle en toegankelijke manier video’s met tekst en beeld kunnen maken, voor hun eigen online publicatie en sociale media-kanalen.

Nieuwsvlogger – Videoproductiebedrijf Sarphati Media 

Vloggers zijn razend populair bij jongeren vanwege hun persoonlijke insteek en de band die ze met hun kijkers opbouwen. Waarom kiezen journalisten niet voor die aanpak? Door video-updates op sociale media te plaatsen kunnen ze het nieuws dicht bij de kijker brengen. Elke journalist creëert zijn eigen achterban en onderhoudt er nauw contact mee. In eerste instantie wil Nieuwsvlogger van Sarphati Media content maken die door andere redacties wordt afgenomen; uiteindelijk is de hoop dat het een zelfstandig platform wordt met een eigen verdienmodel.

Fiper2.0 – Uitgeverij Edeas

Het al bestaande Fiper (site + app) is een nieuwsaggregator die je zelf kunt personaliseren. Van kranten tot obscure blogs: je kunt allerlei media toevoegen. Ideaal voor wie het nieuws intensief volgt en andere apps te afgebakend of gefragmenteerd vindt. Met Fiper2.0 leg je een ongefilterd en pluriform nieuwsoverzicht aan. Mogelijke verdienmodellen zijn advertenties en gebruikers laten betalen voor een advertentieloze tijdlijn.

Generation TL;DR – Vrij Nederland (Weekbladpers)

Niet elke potentiële Vrij Nederland-lezer houdt van lezen. Met alternatieve vertelvormen zoals luisterverhalen, probeert het maandblad een nieuwe doelgroep aan te boren. Samen met de jonge makers van de VN University gaat Vrij Nederland experimenteren met nieuwe vertelvormen, en continu meten hoe de jongere doelgroep nog beter bereikt kan worden. Gebruikers stuiten na een paar gratis producties van Generation TL;DR op een ‘leaky’ betaalmuur die verleidt tot een abonnement. Verder komen inkomsten voort uit advertenties.

GrassrootsDonaties – Hard//hoofd 

Om een duurzame toekomst veilig te stellen overweegt online tijdschrift Hard//hoofd een donatiemodel. Een paywall is geen optie: omdat een groot deel van de doelgroep weinig te besteden heeft, wil Hard//hoofd gratis toegankelijk blijven. De donateurs zijn trouwe lezers die het tijdschrift graag willen ondersteunen. Zij worden lid van een exclusieve community en ontvangen een aantal keer per jaar een kunstzinnig geschenk op maat, zoals een voor de gelegenheid gemaakte illustratie.

Wandelgangen

Wandelgangen is een politiek vlogkanaal op Instagram, van een jonge verslaggever die jongeren wil betrekken bij de politiek. De doelgroep bestaat uit middelbare scholieren uit de bovenbouw en jonge studenten. De kosten zijn laag – inkomsten moeten komen uit donaties, lezingen van de reporter zelf en merchandise.

De Geldpers

De Geldpers is een financieel-nieuwssite voor jongeren die geboeid zijn door geld, maar nog geen nieuwsbron hebben gevonden die hen aanspreekt. De initiatiefnemers zijn op zoek naar een verdienmodel. Ze denken aan branded video’s en evenementen over actuele onderwerpen als cryptovaluta.

Social Mapping Toolkit – Online platform Nieuw Wij 

De toolkit van Nieuw Wij moet sociaal-maatschappelijke bewegingen en ‘influencers’ in beeld brengen voordat ze algemeen bekend worden. Zo zijn journalisten sneller op de hoogte van welke ideeën er spelen in de maatschappij. Met kunstmatige intelligentie worden netwerken rond organisaties en personen geanalyseerd om erachter te komen waar ‘sociale vernieuwers’ actief zijn. Denk bijvoorbeeld aan thema’s als zorg, duurzaamheid of discriminatie. Waarschijnlijk wordt de toolkit gratis toegankelijk, om zo de ‘impact’ te verhogen.

Fictieve App Store – AugmentNL 

Hoe is het om in een zelfrijdende auto te zitten? Verhalen over de toekomst kun je mensen vaak beter laten beleven dan laten zien. Bureau AugmentNL ontwikkelt techniek om relatief eenvoudig apps te produceren waarmee je dingen kunt beleven die normaal abstract blijven, zoals AI en automatisering. Het ‘fictieve’ aan de apps is dat ze simulaties zijn van de daadwerkelijke technologie. De techniek kan mogelijk zowel uitgebaat worden aan redacties als aan individuele gebruikers.

Follow the Issue – DUIC 

Elke dag bereiken duizenden nieuwsberichten de lezer, maar ze leiden maar zelden tot follow-ups. Zonde, want de lezer heeft daar vaak wel behoefte aan. Zowel burgers als redacties kunnen een abonnement nemen op Follow the Issue (een project van het Utrechtse nieuwsplatform DUIC) om vervolgnieuws over bepaalde onderwerpen te ontvangen.

Meer over de SVDJ Accelerator

Begin 2018 verdween de innovatieregeling van het Stimuleringsfonds. De SVDJ Accelerator kwam hiervoor in de plaats. Het grootste verschil: initiatiefnemers dienen nu geen aanvraag meer in voor een subsidie, maar voor een begeleidingsplek. Of je nu freelancer voor krant of omroep bent, lesgeeft aan een opleiding of van buiten de journalistiek komt.