Het einde van next betekent de eerste NRC-ochtendkrant
Nieuws |Een lang gekoesterde wens van NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch gaat in 2017 in vervulling: NRC Handelsblad naar de ochtend. Via een omweg weliswaar, maar het begin is er. Wordt dit de langverwachte opmaat naar een rechtstreekse confrontatie met de Volkskrant?
De titel nrc.next wordt op 14 februari een ochtendeditie van NRC Handelsblad. Abonnees kunnen dus tussen de ochtend- en de middageditie kiezen. Op den duur wordt er overigens wel over nagedacht of de dure middagdistributie in de ‘buitengebieden’ niet beëindigd zal worden. Die lezers moeten dus naar de ochtend.
Wie naar de cijfers kijkt, ziet meteen dat de samenvoeging niet alleen een kans voor NRC is, maar vooral een oplossing voor het probleem van nrc•next.
In 2014 en 2015 daalde de printoplage van NRC met 10 en 9%, maar die van nrc•next liep terug met 22 en 31%. Voor 2015/2016 ziet het er overigens gunstiger uit (-3% voor NRC en -4% voor next) maar dit zijn cijfers over de tweede helft van 2015 en de eerste helft van 2016 en dus niet geheel vergelijkbaar.
Print heeft de toekomst niet, dat daalt sowieso, digitaal groeit daarentegen nog steeds. De digitale edities van de beide NRC-titels samen groeiden met 18% in 2014, 27% in 2015 en 22% in 2015/2016.
De digitale groei is niet het enige goede nieuws (alhoewel niet bekend is of de inkomsten uit online de terugloop op papier compenseren). NRC heeft een relatief hoge weekendoplage. Voor die weekendeditie wordt meer betaald door de lezer en ook qua advertenties levert het meer op. Jan Bonjer van het Financieele Dagblad heeft ook al gezegd niet meer afhankelijk te willen zijn van “print door de week en de daaraan verbonden adverteerders”.* Veel uitgevers denken over een papieren weekendkrant en een digitaal week-aanbod, een hoge oplage in het weekend maakt een overstap eenvoudiger.
De gevolgen voor de Volkskrant hangen af van hoeveel mensen eigenlijk liever NRC zouden lezen, maar dat niet doen omdat ze een ochtendkrant willen. Als de ochtend-NRC voor nrc•next-tarief in de markt gezet wordt, komt er overigens nog een fors pro-NRC argument bij.
Vooralsnog is in de strijd tussen de twee grote Nederlandse kwaliteitskranten de Volkskrant nog steeds de bovenliggende partij. Het verlies in print is beduidend lager dan dat van NRC (in 2015 ging de krant en zelf 2% op vooruit) terwijl de Volkskrant digitaal meer exemplaren verspreidt (en nog steeds groeit). Maar ook voor de digitale exemplaren van de Volkskrant geldt dat niet bekend is hoeveel ze opleveren.
Voor de Nederlandse samenleving zou oplagewinst – in print en digitaal – voor beide kranten uiteraard het meest aantrekkelijke resultaat zijn.
* In de eerste versie stond dat de titel nrc.next zou verdwijnen, dat was onjuist. Ook over de digitale plannen van het FD was ik te kort door de bocht: de stekker gaat niet uit print. In 2012 sprak toenmalig commercieel directeur Frank Eijken tijdens een bijeenkomst van het HOI over het beëindigen van de papieren weekeditie. Maar binnen het bedrijf was daar geen steun voor en bovendien was er groep lezers die nog steeds graag papier las. Hoofdredacteur Jan Bonjer zei eind september 2016 tegen Villamedia: “Er is dus een groep lezers – en hoe groot die groep over een aantal jaar is weet ik niet – die per se de gedrukte krant wil.”
Foto door Vysotski