Het publiek, wie zijn dat eigenlijk?

relatie journalisten publiek

Sinds begin dit jaar doet docent en onderzoeker Mijke Slot van de Erasmus Universiteit onderzoek naar de relatie tussen journalisten en hun publiek. Maar ‘het publiek’, wie zijn dat eigenlijk? In de nieuwste aflevering van de podcast ‘Klikt het?’ zoekt Slot naar antwoorden op die vraag.

Journalisten vinden het lastig om hun publiek te omschrijven. Dat ontdekte Slot toen ze hen ernaar vroeg. Zo sprak een deel van die journalisten niet over hun publiek, maar over hun doelgroep. Die twee dingen verschillen vaak van elkaar. Een regionale journalist zal bijvoorbeeld zijn uiterste best doen om ‘iedereen die in deze provincie woont’ te bereiken, maar zal de plaatselijke jeugd waarschijnlijk niet tot zijn vaste lezers kunnen rekenen. Een doelgroep is volgens Slot vaak te breed om recht te doen aan de diverse groep mensen die het nieuwsmedium volgen (en aan wie het níet volgen).

Luisteren naar wat het publiek wil

Maar wat moeten ze dan verstaan onder ‘het publiek’? Die vraag blijkt veel complexer dan hij klinkt. Alle nieuwsconsumenten hebben eigen redenen om het nieuws te volgen en doen dit vanuit hun eigen positie. Ze hebben allemaal zo hun eigen kennis, verkregen dankzij werk of opleiding, en bevinden zich in een bepaalde levensfase. Zulke factoren hebben niet alleen impact op welk nieuws ze consumeren, maar ook op de manier waarop ze het nieuws interpreteren. Slot merkte bijvoorbeeld zelf dat ze op een andere manier naar het nieuws ging kijken toen ze moeder werd.

Journalisten zouden zich er dus meer bewust van moeten zijn dat hun publiek een dynamische groep mensen is, én ze zouden meer moeite moeten doen om het publiek te leren kennen. Hoe? Slot behandelt in de vierde aflevering van podcast ‘Klikt het?’ een paar relevante cases, waaronder de pogingen van NuJij om deskundigen uit het publiek meer bij het nieuws te betrekken.

Podcast

Slot voert haar onderzoek uit met steun van het Stimuleringsfonds. Om hier zoveel mogelijk mensen bij te betrekken, neemt ze iedere maand de podcast ‘Klikt het?’ op. Ze nodigt luisteraars ook uit om hun eigen expertise op het gebied van de relatie tussen journalistiek en publiek te delen.

Luister hier de eerste vier afleveringen van ‘Klikt het?’

Foto door Kevin Grieve 

Over Inge Beekmans

Inge Beekmans geeft les over online journalistiek en innovatie aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Naast haar baan als docent werkt ze als freelance journalist, tekstschrijver, vormgever en bouwt ze websites | Twitter: @ingebeekmans