Hilde Westerink: 'Redacties moeten weer aan onderzoeksjournalistiek gaan doen'

Nieuws |

‘Als de journalistiek complexe onderwerpen wil aanpakken en overbrengen naar een breed publiek, denk ik dat ze een vorm moet vinden die veel mensen aanspreekt. Een voorbeeld is gamification. Ik speelde laatst de Uber-game van de Financial Times. Het is letterlijk een spel, rondom de vraag can you make it in the gig-economy? Voor het spel hebben journalisten van de Financial Times Uber-chauffeurs in San Francisco geïnterviewd: wat verdien je, hoe veel rijd je, wat zijn je kosten, wat komt er verder bij kijken? Door de game krijg je een beetje inzicht in wat het betekent om een Uber-chauffeur te zijn in een stad waar het leven vreselijk duur is. En je wordt aan het denken gezet of we met z’n allen wel naar zo’n gig economy toe moeten.

Voelen en ervaren

‘Natuurlijk moeten dit soort vormen niet op zichzelf staan. Zo’n game is voor de grote massa die geen achtergrondstukken leest, het werkt omdat je op persoonlijk niveau voelt en ervaart hoe iets in elkaar steekt. Maar ik vind dat zo’n opvallende journalistieke vorm wel altijd vergezeld moet gaan van diepgravend onderzoek van een achtergrondartikel dat context biedt. Mensen moeten kunnen lezen hoe het onderzoek is gedaan en wat de insteek was. Tezamen vind ik dat een mooie nieuwe vorm van verhalen vertellen.

Onderzoeksjournalisten zijn nodig om in complexe onderwerpen te duiken en die uit te leggen

‘2018 wordt voor mij ook het jaar van de onderzoeksjournalistiek. Dat komt omdat Vers Beton een onderzoeksredactie heeft opgericht. We hebben twee onderzoeksjournalisten die beiden een dossier gaan aanleggen: eentje over de knelpunten bij de verduurzaming van de Rotterdamse haven en eentje over de machtigste en meest invloedrijke niet-politieke Rotterdammers. Wat ons betreft is onderzoeksjournalistiek niet bedoeld om allerlei namen naar boven te halen van mensen die iets fout hebben gedaan. Onderzoeksjournalisten zijn nodig om langdurig in complexe onderwerpen te duiken en die uit te leggen. Het onderzoek naar de machtigste Rotterdammers is bedoeld om inzicht te krijgen in niet-politieke machtsdynamieken in deze stad.
‘Bij het onderzoek naar de verduurzaming van de Rotterdamse haven willen we kijken welke partijen er zijn en welke belangen ze hebben. Door welke omstandigheden komt het dat verduurzaming niet lukt, ondanks dat de wil er misschien wel is? Het eerste doel is complexe onderwerpen begrijpelijk maken, eventuele schandalen zijn bijzaak.

Bah, linkse media

‘Sommige mensen zien media als de duivel. Bah, hoor je dan, al die linkse media. Ik denk dat een deel van de mensen even is vergeten dat media belangrijk zijn als controleur van de macht. Dat moeten we dus weer aan het publiek laten zien. Media en publiek hebben eigenlijk met z’n allen de verantwoordelijkheid dat journalistiek blijft standhouden. Dat mogen we niet in handen leggen van adverteerders. Ik geloof ontzettend in lezers die betalen voor journalistiek, zo lang wij maar laten zien hoe belangrijk het is dat we er zijn. Bovendien zijn advertenties vaak niet relevant voor lezers, juist hinderlijk. Daarom geloof ik niet dat het advertentiemodel een duurzaam verdienmodel kan zijn.
‘Nu we onze pijlen hebben gericht op onderzoeksjournalistiek hebben we daarvoor ook een plan geschreven met een abonneemodel. Vers Beton draait nu op vrijwillige bijdrages, maar we gaan op korte termijn experimenteren met betalende lezers zodat we onszelf kunnen betalen.

De diepte in duiken

‘Op lokaal en nationaal niveau zie ik veel redacties waar onderzoeksjournalisten zijn wegbezuinigd. Ik hoop dat ze gaan inzien dat ze toch weer aan onderzoeksjournalistiek moeten gaan doen. Zelf nieuws maken, zelf de diepte in duiken.’
Illustratie: Merlijn van Bijsterveld 

Meer voorspellers


tien voorspellers

30 journalisten, ondernemers, developers en andere mediakenners keken in hun glazen bol. Ze vertellen in de laatste weken van het jaar niet alleen welke ontwikkelingen ze verwachten in het journalistieke jaar 2018, maar ook waar ze op hopen. Dit zijn de andere voorspellers. 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.