Zo financier je een podcasthit: toch naar de NPO

Nieuws |
  • Eef Grob
  • 07 juni 2017
  • 507 woorden , 2 min. lezen

Terwijl ik tik aan de laatste alinea van een blogpost die begint met “Het Grote Wachten is aangebroken”, waarin ik beschrijf hoe Jacqueline Maris en Gerrit Kalsbeek hun Polderpodcastplan uiteindelijk toch hebben ingediend bij het NPOFonds en waarom, word ik gebeld. Jacqueline Maris. “We hebben ‘m!” De “’m” verwijst dit keer niet naar een betrokkene bij een moord die bereid is zijn verhaal te doen, maar naar de ontwikkelingssubsidie van het NPOFonds: de Polderpodcast gaat gemaakt worden! Met deze spoiler bied ik je graag een nieuwe update aan van onze poging een Nederlandse podcasthit te creëren (en daarvan te leren).
Het Grote Wachten is dus aangebroken. In onze podcasthitqueeste zijn we uiteindelijk toch uitgekomen bij de NPO, specifieker bij het NPOFonds (voorheen Mediafonds). Buiten de NPO zagen we simpelweg nog geen financieringsmogelijkheden voor een arbeidsintensieve podcast als deze. De VPRO heeft zich bereid getoond de aanvraag in te dienen (een NPOFondsaanvraag vereist samenwerking met een publieke omroep) en nu is het wachten op de uitslag: krijgen we financiering om onze podcasthit te realiseren of leggen we het af tegen andere briljante plannen die strijden om de schaarse zendtijd?

Radiopoot

Want we hebben hier nog steeds te maken met zendtijd: om aanspraak te maken op het NPOFonds moet een podcast ook een radiopoot hebben. Podcasting is namelijk geen “regulier aanbodkanaal” zoals het heet in Mediawetjargon, en mag dus ook niet zelfstandig gefinancierd worden vanuit het fonds. Wat wel kan: van de podcast ook een -kortere- radioversie maken en zo beide de wereld in slingeren. Dat dat extra montagedagen vereist en het project daarmee duurder wordt: so be it.

Toekomstige verhalende podcasts kunnen hopelijk ook buiten het NPOFonds ontwikkeld worden

Lekker dan: ‘gewoon’ een radioserie bij de NPO, wat heeft de Nederlandse podcastwereld daar aan?, hoor ik de kritische podcastenthousiasteling denken. Maar Jacqueline Maris en Gerrit Kalsbeek hebben in hun aanvraag wel degelijk verbetering van het Nederlandse podcastklimaat voor ogen. Hun podcasts worden verhalen op zich en verschillen van de kortere radioversies. En ze hebben in hun ambitie om een podcasthit te creëren extra geld aangevraagd voor marketing en doelgroepbereik om daarmee het medium bekender te maken bij een grotere groep Nederlanders. Die inzet moet uiteindelijk ook de aandacht trekken van adverteerders, waardoor toekomstige verhalende podcasts hopelijk ook buiten het NPOFonds ontwikkeld kunnen worden. Daarnaast hebben Maris en Kalsbeek geregeld dat zij een deel van de rechten houden, wat het mogelijk maakt om na uitzending méér te doen met de podcast.

Help mee

Hoezo méér doen, wat dan? Tja, daar gaan we nu dus aan werken. Hoe zorgen we ervoor dat deze podcast een breder publiek bereikt dan de groep nachtelijke luisteraars van radiodrama en het podcastpubliek dat de VPRO al weet te vinden? Welke samenwerkingen vergroten de kans dat meer mensen de geneugten van podcasting gaan ontdekken? Hulp, ideeën of aanbiedingen op dit gebied zijn van harte welkom. En u mag mij daarvoor benaderen, want met de toekenning van de ontwikkelingssubsidie is dit mijn officiële nieuwe klusje.
Foto door Patrick Breitenbach
 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.