Hoe Omroep Venlo jongeren juist in de crisis bereikt via Instagram

Omroep Venlo

De coronacrisis vraagt veel van de lokale journalistiek. Door het wegvallen van advertenties ziet de financiële situatie er voor een aantal omroepen er plotseling veel minder rooskleurig uit. Toch brengt deze periode ook veel creativiteit naar boven. Jesse Beentjes, projectleider van de Pilotregeling Professionalisering Lokale Omroepen, blogt over voorbeelden van die creativiteit. Deze keer: Omroep Venlo, dat jongeren op Instagram een hart onder de riem steekt.

Wat doet de coronacrisis met de lokale omroep? Dit is een vraag die veel gesteld is bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, ook door mij als projectleider van de Pilotregeling Professionalisering Lokale Omroepen. In maart kregen twintig lokale omroepen, van Dantumadiel tot Bergen op Zoom, een financiële injectie van het Stimuleringsfonds. Om te onderzoeken hoe dat nu precies werkt, journalistieke professionalisering van een lokale omroep. Na twee weken opstarten werd duidelijk dat de eerste fase van de pilot er heel anders uit zou komen te zien door het coronavirus. 

Kansen

De crisis vraagt veel van de lokale journalistiekzo blijkt na een groot aantal gesprekken dat ik de afgelopen tijd voerde met de deelnemende omroepen. Het is lastig om als redactie vanuit huis te werken, de samenwerking tussen professionals en vrijwilligers hapert en door het wegvallen van advertenties ziet de financiële situatie er voor een aantal deelnemende omroepen er plotseling veel minder rooskleurig uit. 

Dit is het moment voor lokale omroepen om te laten zien wat ze waard zijn

Tegelijkertijd benadrukken verschillende omroepen dat het ook een interessante periode is: de actieradius van Nederlanders is kleiner, de behoefte aan betrouwbare lokale journalistiek enorm. Niet alleen op het gebied van actualiteit, maar ook bij achtergronden (een interview met de burgemeester, of een arts uit het ziekenhuis) en entertainment liggen er kansen voor de lokale omroep. Omroepen melden een enorme toename van de bezoekerscijfers, soms wel een vervijfvoudiging. Dit alles zorgt voor een grote motivatie bij de journalisten en van de lokale omroepen, of dat nu vrijwilligers of vaste krachten zijn. Een aantal hoofdredacteuren stelde dat dit ‘het moment is voor de lokale omroepen om te laten zien wat ze waard zijn.’

Verbindende rol in de gemeente

Door dat gevoel van urgentie komt er veel creativiteit vrij op de verschillende redacties. Niet alleen willen ze goed en betrouwbaar lokaal nieuws brengen, ze voelen ook sterk de noodzaak om een verbindende rol te spelen in hun gemeenten. Daartoe experimenteren ze bijvoorbeeld met nieuwe programmaformats, andere manieren om social media in te zetten en samenwerkingen met partners binnen de gemeente (denk aan het ziekenhuis) die voorheen misschien minder vanzelfsprekend waren. De komende tijd zal ik voorbeelden delen van manieren waarop omroepen dat doen. Deze keer: hoe Omroep Venlo Instagram gebruikt om een jonge doelgroep te bereiken en een hart onder de riem te steken in deze crisisperiode 

Hart onder de riem

Het plan van Omroep Venlo draaide om het bereiken van jongeren. Volgens de omroep gaat dit verder dan alleen het ‘vullen van een YouTube-kanaal’, maar vergt het een andere manier van redactioneel denken. Daarom heeft de omroep sinds 2 maart een team in dienst, bekostigd uit de Stimuleringsfonds-subsidie, om journalistieke producties te maken voor een jongere doelgroep. Daarbij ligt de focus op Instagram. 


Op 1 april zou Omroep Venlo
 daar live gaan, met een nieuw logo en een taalgebruik en onderwerpkeuze afgestemd op de jongere doelgroep. Maar vanwege de coronacrisis besloot het projectteam om direct live te gaan, op 16 maart, juist omdat de doelgroep plotseling thuis kwam te zitten en meer behoefte heeft aan nieuws, entertainment en ‘een hart onder de riem’ (zowel om te steken als te ontvangen). Het nieuwe logo laat nog even op zich wachten, maar de redactie produceert volop nieuwe items.

Quarantainedisco

Verder doet de omroep aan community building, door vragen te stellen als: hoe ga jij met de situatie om? Help je eenzame ouderen? En hoe dan? Hoe houd je de moed erin? Ingestuurde vlogs van volgers worden gebruikt in stories of posts. Er is een aparte selectie van stories met ‘Venlose klanken’, waarin coronaliedjes worden gedeeld. Sinds donderdag 2 april heeft de omroep een nieuw concept op Instagram: quarantainedisco. Elke donderdagavond draaien  twee DJ’s uit de regio in de studio van Omroep VenloDe show is te volgen via een livestream. 

 

Zo bezorgen we de doelgroep toch nog een klein feestje, maar ook een hart onder de riem,’ mailt projectleider Laura Wijnhoven. ‘We bieden namelijk de mogelijkheid om (positieveberichten achter te latenBijvoorbeeld voor je geliefde, je favoriete café of je stap-maatjes die je nu moet missenDeze berichten verschijnen onderaan de live-stream.’ De aanpak werkt: de omroep ziet het aantal volgers op Instagram dagelijks groeien, en de eerste quarantainedisco trok 700 views.

Steunfonds Lokale Informatievoorziening

Omdat de coronacrisis huis-aan-huiskranten en lokale publieke omroepen raakt, heeft minister Slob van Onderwijs en Media een tijdelijk steunfonds in het leven geroepen. Meer informatie over dit Steunfonds Lokale Informatievoorziening vind je hier.

Foto: Pete Pedroza