Hyperlokale burgerparticipatie via een app

locali

Met de app Locali gaat mediabedrijf The Broadcaster burger en politiek weer dichter bij elkaar brengen. Op hyperlokaal niveau kunnen gemeenten en hun inwoners in gesprek gaan over allerlei onderwerpen. Van lokaal nieuws rond bouwprojecten, discussiëren over een afgegeven kapvergunning tot samen beleid ontwikkelen.

Op een doordeweekse ochtend vielen bij Frank du Mosch van The Broadcaster de stukjes van de puzzel in elkaar. Er werd bij hem aangebeld en op de stoep stond een man met een geluiddempende koptelefoon en kettingzaag:

“Is die auto van u?”
“Ja, die auto is van mij, hoezo? ”
“Nou, die auto moet daar weg.”
“Maar waarom?”
“Nou, die staat voor een boom en die boom moet weg.”
“Waarom moet die boom weg?”
“Ja, die boom is ziek.”
“Waarom weet ik dat niet?”
“Dat weet ik niet. Maar hij gaat wel weg. ”

“De gemeente heeft dus niet de moeite genomen om mij mee te nemen naar het moment dat besloten werd om die mooie boom te kappen”, zegt Du Mosch over die ochtend. “Daar was ik boos om. Toen dacht ik: hier ligt een groot probleem.”

Burgerparticipatie

Die ochtend was het vertrekpunt van Locali. Met een journalistieke instelling proberen voormalig Netwerk-presentator Frank du Mosch en voormalig KRO/NCRV-hoofdredacteur Jeroen Illy burgerparticipatie nieuw leven in te blazen. “Gemeentes raken hun boodschap niet meer kwijt. ‘Niemand luistert meer, iedereen is boos, zeggen ze letterlijk tegen ons,” aldus Du Mosch. “Inwoners voelen zich niet meer serieus genomen. De bevolking is hoger opgeleid dan ooit, maar heeft het idee dat er minder dan ooit naar hen geluisterd wordt.”

Gemeentes raken hun boodschap niet meer kwijt

Door middel van de app Locali willen de oprichters van The Broadcaster dit veranderen. Locali ontving hiervoor in december een subsidie van 100.000 euro van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. “We gebruiken onze journalistieke ervaring om een app te maken die mensen willen zien en lezen”, zegt Du Mosch. “Maar dit leggen we boven op burgerparticipatie. Juist die combinatie biedt de mogelijkheid om burgers te laten praten met de gemeente en de gemeente met individuele bewoners.”

LocaliBewoners en raadsleden moeten op korte termijn over volledige dossiers met elkaar in discussie kunnen gaan via Locali. Gemeenten zullen volgens Du Mosch in de toekomst schetsen van grote bouwplannen kunnen uploaden in Locali om daarmee inwoners te informeren. Vanaf de andere kant kunnen burgers juist hun ideeën pitchen doormiddel van hun eigen foto’s, schetsen of video’s. Allemaal gecureerd door de journalisten van Locali. “We willen natuurlijk niet dat een raadslid de app kaapt voor eigen gewin,” aldus Du Mosch.

Het idee lijkt aan te slaan. Drie gemeentes gaan volgens Du Mosch meedoen aan de pilot en er zijn ook al afspraken met drie Belgische plaatsen gemaakt voor een pilot. “De reacties zijn erg positief en geven aan dat we iets raken. Zo wil Hilversum er echt een succes van maken, die gemeente heeft al ‘ja’ gezegd, net als twee andere gemeenten,” beaamt de journalist. “Dat was eigenlijk precies wat we wilden, beginnen met drie. Om daarmee de eerste fase te testen.”

Deze eerste fase duurt tot begin maart. De primaire web-based demoversie zal begin februari al gebouwd worden om aan gemeentes te laten zien, daarna wordt een downloadbare app gemaakt. Locali zal in eerste instantie vooral een discussie- en feedback-app zijn. “Een tweeweg-communicatie-app”, noemt Du Mosch het. “Daarna gaan we uitbreiden met nieuws en dossiers. De meeste businessmodellen lopen stuk omdat je veel tractie en verkeer nodig hebt voordat het interessant is. Die valkuil willen wij ontlopen.”

Groeimogelijkheden

Het businessplan van Locali richt zich in eerste instantie dan ook op gemeentes. “Wij lossen namelijk een probleem voor ze op,” zegt Du Mosch. Maar in de toekomst is er volgens hem nog veel meer mogelijk. Zo zouden lokale winkeliers kortingscodes kunnen aanbieden via de app en willen misschien lokale kranten wel meewerken. “Dit model heeft zo ontzettend veel groeimogelijkheden. We worden er zelf soms ook zenuwachtig van,” zegt Du Mosch. Wie echt ver vooruit kijkt zou bij enorme aantallen gebruikers zelfs kunnen denken aan enquêtes.

Zo hard wil Du Mosch echter nog niet van stapel lopen: “Als er tien mensen meedoen, dan werkt de app ook al. Als er duizend mensen meedoen wordt onze grijns groter. Als er tien- of vijftigduizend meedoen dan zijn we tevreden. Maar eigenlijk werkt het al als er tien mensen meepraten over een dossier en ze geven alle tien input, dan is het al een krachtig instrument.”

Foto: het team van Locali tijdens een brainstorm

Over Pieter Horstman

Pieter Horstman is freelance journalist. "Als er een venndiagram van sport, innovatie en nieuwsjournalistiek zou bestaan, zou ik waarschijnlijk in het midden van dat diagram te vinden zijn." 

Reageer

6 comments

Beste Harold, ook even gekeken naar je links maar dit zijn modellen waarbij info beschikbaar is via een site. Hoe komt de doelgroep in contact met de site? Een site die passief is en geen automatische connectie maakt tussen zender en ontvanger. Juiste nieuwe technologie maakt relevantie en actualiteit interessanter omdat de attentie in de vorm van push/pull notificatie een hoge attentie waarde kent binnen de individuele doelgroep. Door het gedrag krijg je relevante content. Iets waar het bedrijfsleven volop mee bezig is en wat nu de publieke sector ingaat. Of zie ik dat verkeerd? De privacy gevoeligheid is wel een issue en bedreiging maar daar kun je voor kiezen als burger/persoon. Doe wel of niet mee..

Hoi Ronald, in dit geval is inderdaad gekozen om alle input (met uitzondering van bijdragen waarvan de burger heeft aangegeven dat die niet publiek mogen worden) publiek te zetten. Dat hoeft natuurlijk niet, maar voor “demo”-doeleinden is het wel zo handig :-).

Uiteraard kan dit ook via een App en uiteraard kun je dit combineren met andere sociale media. Dat doen we al wel voor andere klanten, maar nog niet voor overheden. Precies wat je zeg: de overheid moet nog ontdekken wat het bedrijfsleven al doet :-). Overigens vergeet de overheid vaak te kijken naar de vraag waarom het bedrijfsleven er inmiddels weer mee op aan het houden is —> hint, hint.

Voor zowel bedrijven als overheden blijkt over het bereiken van de un-usual suspects de belangrijkste belemmering/faalfactor. Daarvoor gebruiken wij in toenemende mate media, zowel fysieke als digitale om “zend-kracht” te combineren met onze “luister-aanpak”.

Tenslotte, privacy e.d. ondervangen wij door ook bewust de balans te bewaren tussen online delen, journalistieke bronbescherming en offline werken met de input om ook de betekenisgeving samen met burgers te doen én voor die gevallen waarin privacy een nog grotere rol speelt.

Diezelfde vraag had ik ook. Ik denk dat als je een LinkedIn disucssie slim combineert met Facebook en Twitter marketing je dezelfe of zelfs betere kwaliteit kunt bereiken. Dus de grote nieuwheid en voordelen zijn mij ook niet helemaal duidelijk.

gebruik makend van de nieuwe technologie moet dit een succes worden. Goed dat ze business model niet baseren op “advertentie business model” maar marketplace model waarin CtC een mooie volgende stap kan worden. De straat whatsapp groep kan slimmer ingezet worden. Lokal hero on a local market

Geef een reactie

*